(zie uitleg.) Kan de tijd versnellen/vertragen?

Oké, hier komt een geweldige dyscalculische uitleg van mij:
Stel je zit in de auto en je rijd langs lantarenpalen. Elke keer als je lang zo'n lantarenpaal rijd duurt het 3 seconden voordat je de volgende weer tegen komt. Als je over straat loopt langs lantaren palen duurt het veel langer voordat je steeds weer bij de volgende aankomt. In de auto versnel je dus, dat had ik onderhand wel door. Maar hoe kan je sneller dan de tijd gaan, de tijd die gewoon met de klok mee tikt? Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen, ik begrijp mijnzelf nog geen eens, maar dat doe ik toch nooit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Als ik je gedachtengang goed volg, dan kom je daaraan als je achteruit rijdt... want dan ben je bij de volgende lantarenpaal voordat je bij de vorige lantarenpaal bent.

Maar dat is alleen maar een taalkundige benadering van jouw gedachtengang.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Komt dat niet gewoon omdat je in een auto sneller gaat?
De tijd gaat gewoon even snel, alleen in een auto leg je een langere weg af in de zelfde tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd heeft gen snelheid, geen tempo. Tijd is gewoon een naam die wij geven aan het 'duren' van dingen, en is altijd relatief.

Wat wel interessant is is de snelheid van het licht. Helaas kunnen we die niet benaderen (zie Einstein), omdat dan de massa nul zou moeten zijn. En het enige dat dus sneller kan reizen dan het licht, is licht zelf. De voorbij flitsende lichtvlek op een muur van een vuurtoren op grote afstand bijvoorbeeld. Met mensen en voertuigen lijkt dat echter niet te gaan lukken.

Je kunt dus niet sneller dan de tijd gaan, alleen relatief je in een toestand bevinden waarin de tijd - die relatieve tijd dus weer - sneller of langzamer gaat. Dan kom je aan de relativiteitstheorie, die denk ik voor GV een beetje te ver voert, maar waar wel een hoop over te vinden is.

Bron is er zomaar een uit velen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je KAN wel degelijk sneller dan de tijd. Het is alleen lastig om dat je dan sneller moet dan het licht. De snelheid van het licht is ongeveer 300.000 KM/SEC. Ter vergelijking: een passagiersvliegtijd gaan 900 km/UUR en een straaljager 2400 KM/UUR
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo als Einstein idd al zei tijd is relatief.
wie kent het niet, je staat te wachten in de supermarkt of bij de bakker en dan duren 5 0f 10 minuten vreselijk lang - terwijl als je bezig bent met iets leuks een uur of 2 zo voorbij kan zijn.........
Vroeger als kind was een jaar een bijna oneindig iets wat zo ver weg was ......nu ben ik 52 en voor ik het weet ben ik al weer 53 ......
Niet precies wat Einstein bedoelde maar ook wel zeer relatief.....:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan in ieder geval niet sneller dan de tijd gaan.

In de auto rijd je langs 10 lantarenpalen in 30 seconden.
En dan sta je stil bij verkeerslichten gedurende 29 minuten en 30 seconden.
Te voet loop je langs 10 lantarenpalen in 30 minuten.

Dan is er in beide gevallen evenveel tijd verstreken.

Er is nog geen tijdmachine uitgevonden waarmee je sneller dan de tijd kan gaan of terug in de tijd kan reizen.

Waar het om gaat is dat het gevoel van tijd relatief is.
Iemand die slaapt heeft bijvoorbeeld geen besef van de tijd. Dan kan er binnen tien minuten zomaar een uur voorbij gaan.
Iedereen kent de uitdrukking "de tijd vliegt als je lol hebt". Dit komt omdat onze hersenen langzamer werken wanneer we lol hebben, en juist sneller wanneer er gevaar dreigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al: elke keer duurt het 3 seconden voordat je bij de volgende lantaarnpaal komt. Kan ook in 2 seconden of in 1 seconde. Dus de tijd die het duurt bepaal je zelf, omdat je je eigen snelheid kunt bepalen bij een bepaalde afstand.
Het wordt leuk als je een zodanige snelheid haalt dat bij die bepaalde afstand de tijd van lantaarnpaal tot lantaarnpaal 0 seconde is. Dan ga je volgens mij net zo snel als het licht, want het licht is er en het is er tegelijkertijd weer niet.
De tijd kan dus volgens mij niet versnellen of vertragen, anders dan gevoelsmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat enigsinds reëel haalbaarl Is is tegen de tijdzone invliegen. Dus hier om 7:00uur vertrekken en dan om 6:58uur (geloof ik) in Engeland landen...

Het is net geen uur vliegen, maar je bent wel een tijdzone terug in de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijd vertraagt en versneld wel degelijk. De aarde draait in een ellips om de zon. Op het moment dat de aarde dicht bij de zon staat gaat de tijd langzamer als dat de aarde op zijn verste punt staat. Dit is het zwaartekracht effect.

Ook Astronauten en kosmonauten reizen iets in de toekomst, hier komt het door de snelheid.

Dit alles is meetbaar en wetenschappelijk bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt met een supertsonisch vliegtuig in de tijf rijzen door andere tijzones te bezoeken, Daar krijg je alleen een jetlag van.
Verder zou je met + lichtsnelheid moeten reizen om de lichtstralen weer in te kunne halen(18.000.000 Km/u die beelden vormen en zich met lichtsnelheid steeds verder van de aarde bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichtsnelheid is ca. 300.000 KM
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en als je dat x 3600 doet heb je km p/u
Ik heb wel per uur gezet maar 1 x60 te weinig vermenigdvuldigd dus voor de duidelijkheid 1.080.000.000 km p/u