Kan een individu (bachelor of Science) wetenschappelijk onderzoek doen, of moet je bij een universiteit oid aangesloten zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, in theorie zou je als bachelor of Science wetenschappelijk onderzoek kunnen doen buiten de universiteit of een onderzoeksinstituut om. Hierbij moet je er dan wel voor zorgen je te houden aan de conventies (afspraken, gebruiken) die in de wetenschap gelden. Daarbij gaat het om zaken als zorgvuldigheid, systematiek en verifieerbaarheid. Ook zal je je moeten houden aan wetenschappelijke normen en kwaliteitscriteria. Deze normen worden gehandhaafd door middel van collegiale toetsing: wetenschappers controleren en beoordelen elkaars werk.

In de praktijk lijkt het mij heel ingewikkeld om zo'n onderzoek buiten een universiteit of een onderzoeksinstituut om te organiseren.