Moeten neuronen levend zijn op gekleurd te worden met een Nissl kleuring?

En waarom?

Toegevoegd na 5 uur:
*op moet om zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
flyingcrow
12 jaar geleden
???????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan de vraag ook anders stellen: Kun je dode neuronen kleuren met een Nissl kleuring of moeten ze daarvoor in leven zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met actief transport van de kleurstof, ik weet niet of de neuronen de stof actief of passief opnemen...

Antwoorden (1)

Bij levende cellen functioneert het myelum van Schwann en is het celmembraan om het neuron zelf (wat dus ONDER het myelum ligt) selectief permeabel voor Na en K ionen.
Als de cel dood is zal het membraan meer semipermeabel reageren. Het lijkt me dat de ruimte tussen het myeline en het neuronmembraan dus bij leven specifiek kleurt en bij een dode cel niet, zeker als deze ingedroogd geweest is.
Het is al even geleden dat ik dat gehad heb dus ik kan me vergissen.