Waarom zijn je bloedvaten blauw terwijl je bloed rood is?

Als bloed rood is moeten je bloedvaten toch ook rood zijn....
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

als de huid en bloedvaten transparant zouden zijn zouden de bloedvaten rood moeten zijn.

maar omdat dit niet het geval is zijn de bloedvaten blauw. het komt dus door de kleur van de huid en bloedvaten zelf.

Blauw is een kleur die zich in het spectrum bevindt tussen cyaan en violet. Het is de complementaire kleur van oranje. Blauw heeft een golflengte van ongeveer 470 nanometer.
Blauw is een primaire kleur in het systeem van additieve kleurmenging. Het is een secundaire kleur in het systeem van subtractieve kleurmenging. In de beeldschermtechniek wordt de tweede tint als een benadering gebruikt voor de eerste; het is dan ook deze tweede tint die in de onderstaande kleurbalk getoond wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mensen en andere dieren waarvan het bloed hemoglobine bevat, is zuurstofrijk bloed helderrood. De kleur wordt veroorzaakt door het hemoglobinemolecuul met de eraan verbonden zuurstof. Zuurstofarm bloed is donkerder rood. Doordat aderen onder enkele lagen weefsel liggen, lijkt het bloed donkerder, waardoor de aderen niet rood maar blauw doorschemeren door de huid. Hierdoor kon de misvatting ontstaan dat bloed in de aderen blauw is tot het wordt blootgesteld aan de lucht. Deze misvatting wordt bovendien versterkt door het feit dat in veel schematische medische afbeeldingen de aderen (of de bloedvaten die zuurstofarm bloed bevatten) blauw getekend zijn en de slagaderen (of de bloedvaten die zuurstofrijk bloed vervoeren) rood.