Hoe kan het dat de temperatuur van een krokodillennest het geslacht bepaald van de jongen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Dat het gebeurt bij onder meer krokodillen, alligators en een aantal andere diersoorten (voornamelijk reptielen en sommige vogelsoorten) is duidelijk.

Waarom, in andere woorden, hoe het werkt is niet bekend.

Een klein citaat van mijn bron:

...but the adaptive significance of environmental sex determination (that is, when embryonic environmental conditions determine offspring sex, ESD) is a major unsolved problem.

Wat ik dan vrij vertaal met:

...maar de adaptieve significantie van omgevingsgestuurde geslachtsbepaling (dat houdt in dat de omgevingsvariabelen waarin het embryo zich ontwikkelt het geslacht bepalen van de nakomelingen, in het Engels afgekort ESD) is een groot onopgelost mysterie.

Er zijn allerlei theorieën over hoe het werkt en bovenal waarom het gebeurt, want men kan tot nu toe niet echt een goede reden bedenken, hoewel daar wel het nodige onderzoek naar gedaan is en wordt. Tot nu toe is het antwoord op jouw vraag in ieder geval nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het gen omringd is met eiwitten, histonen. Deze eiwitten zijn temperatuur gevoelig, zoals elk eiwit. Laat het nu net eventjes iets losser zijn omwikkeld op het geslachtschromosoom, dan krijg je een toestand waarin de brownse beweging "kinetiek" door temperatuur verhoging het sex determing gen aanzet, wat ertoe leidt dat het een vrouwtje wordt. Maar dat is geheel mijn eigen theorie :)