Kan de schokgolf van een ex-/implosie fotonen doen afbuigen of zelfs keren?

Bijvoorbeeld:
Zullen, na een supernova als gevolg van de shockwave, de lichtstralen van een nabij gelegen ster:
- rechtuit kun pad vervolgen
- enigszins van hun pad afwijken
- of zelfs tot 180 graden het pad verleggen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Individuele fotonen kunnen, als ze in contact komen met de schokgolf, van richting verandert worden omdat ze bijvoorbeeld een interactie met een deeltje in die schokgolf aan gaan. Echter een ster zal nooit door zo'n schokgolf onzichtbaar worden omdat er altijd fotonen zullen zijn die er gewoon door doorheen gaan.

Wat wel kan, en gebeurt, is dat een supernova zijn omgeving overstraalt. Hij is dan korte tijd zo helder dat de omgeving in de gloed verdwijnt. Maar dit heeft geen invloed op de baan van de fotonen van nabijgelegen sterren.

Een interessant effect van de schokgolven is dat licht van supernova's weerkaatst tegen stofwolken waardoor deze zichtbaar worden en waardoor het mogelijk wordt om het moment van uitbarsten te bepalen. Zie hiervoor de bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een schokgolf zal individuele fotonen afbuigen, maar er zullen altijd fotonen rechtuit doorheen gaan zonder interactie.

Andere antwoorden (1)

Lichtstralen (fotonen) buigen af (breken) wanneer ze door materiaal van verschillende dichtheden gaan. Een schokgolf is typisch zo'n verdichting van materiaal, dus het antwoord op dat deel van je vraag is: ja, het licht breekt in principe op een schokgolf.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat het om lichtdoorlatend materiaal gaat.

Bij een supernova komt ook veel niet-lichtdoorlatend puin vrij. Bovendien is de onderlinge afstand van het materiaal van de resten van de supernova al snel zo ijl dat het licht er voor een groot deel doorheen kan zonder zelfs maar materiaal tegen te komen. In dat geval is er van afbuigen ook geen sprake meer.

De gassen die vrij komen zullen bijzonder heet zijn en zelf gaan gloeien. Dat is dan ook de reden dat wij dergelijke resten van super-nova's kunnen zien.

Een (groot) deel van de fotonen zal, zoals gezegd, geen materiaal tegenkomen, maar een ander deel natuurlijk wél.
Wanneer een foton toch op materiaal uit de supernova stuit zal het er op weerkaatsen. Net zoals op het oppervlakte van de maan of de aarde. Zo'n weerkaatsing kan een lichtstraal met 180 graden terug sturen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Moeilijk kiezen welk antwoord het beste is, ik vind ze heel gelijkwaardig.