Stenen zijn koud omdat ze geen jas aan hebben en geen das om. Ze kunnen wel naar de sauna, maar dan moeten ze helemaal naar het binnenste puntje van de wereldbol.

hahaha, jaaa, hoe leg je dat uit in kleuter taal ;-)

Stenen leven niet net als wij mensen. Stenen hebben geen bloed en geen gevoel, dus de steen vind het niet erg dat hij het koud heeft. In de zomer als de zon op de stenen schijnt, worden ze wel iets warmer, maar koelen snel weer af, omdat ze warmte moeilijk vast kunnen houden. Er zijn wel warmen stenen, bijvoorbeeld diep in de grond of bij vulkanen waar lava (vloeibare stenen) in zit. maar de meeste stenen zijn koud, omdat ze simpelweg te ver van warmtebronnen af zitten, staan, liggen, hangen of ballanceren :p

ik hoop dat je hiermee iets kunt, veel succes iig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stenen zijn niet koud, ze lijken koud, omdat ze de warmte uit je handen"stelen" als je ze aanraakt.
Je hand wordt dan koud dus je denkt dat het de steen is.
Als je ze even vast houdt of in de zon legt,gaan ze wel warmer aanvoelen.
Dan geven ze weer wat warmte weg.
Net zoals je bed als je er net ingaat nog wat koud is, zodra het de warmte van je lijf heeft gepakt, geeft het die warmte weer terug (eigenlijk houdt het de warmte vast net als de steen de warmte vasthoudt, maar dat is misschien moeilijk uit te leggen.
anneliez
12 jaar geleden
Stenen geleiden warmte (of dus koude) heel goed EN kunnen veel warmte of koude opslaan.
Om die twee redenen voelen stenen vaak koud aan , ze brengen koude snel over (geleiding0 en ze bevatten VEEL
koude, waardoor ze niet snel warm worden als je ze vastpakt.
Dit laatste kun je ook met warmte demonstreren. Leg een steen een poos in water van ongeveer 45 graden en laat de kleuters voelen dat de steen nog steeds warm is als iedereen in de cirkel hem even vastgehouden heeft.
Om die reden laat je de warme steen twee keer rond gaan. het maakt indruk dat de kleine handjes de steen nog steeds niet veel afgekoeld hebben.
Je kunt dit herhalen door een steen uit de koelkast te nemen en dezelfde rondgang te geven......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stenen nemen de temperatuur aan van de omgeving.
Niet meer en niet minder.

Je kunt eventueel nog een discussie aangaan waarom donkere of zwarte stenen meer warmte opnemen dan lichte of witte stenen.

Suc6 alvast met je "kleine" uitdaging.