Hoe bereken ik de dichtheid van een voorwerp/vloeistof?

Een voorwerp weegt 25 g in de lucht, 20 g in het zoetwater, 21 g in een vloeistof. Bereken dichtheid voorwerp en de dichtheid van de vloeistof

Kan iemand me deze vraag uitleggen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Volgens de wet van Archimedes indervindt een voorwerp in een vloeistof (of gas) een opwaartse kracht die evenredig is met het gewicht van de verplaatste vloeistof (gas).
In water weegt het voorwerp 5g minder dan in lucht. Kennelijk heeft het dus 5g water verplaatst. En dus is het volume van het voorwerp 5 ml (water weegt 1g/ml).
De dichtheid van het voorwerp is dan 25g/5ml = 5g/ml (of 5000kg/m^3).
In de andere vloeistof ondervindt het een opwaartse kracht van 4g. Ook in die vloeistof heeft het 5ml verplaatst. De dichtheid daarvan is dus 4g/5ml = 0.8g/ml.
Reddie