Hoe kun je een horloge als kompas gebruiken?

Toen ik vroeger bij de scouting was heb ik het geweten, maar nu ben ik de details kwijt. Iets met de stand van de zon en een van de wijzers. Maar hoe werkt het ook alweer precies?
Mijn volgende vraag is: maakt het wat uit of je die truc op het noordelijk of het zuidelijk halfrond toepast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Als ik het me goed herinner: je houdt je horloge zo dat de kleine wijzer riching zon wijst, en dan is de middenlijn tussen kleine wijzer en de 12 de noord-zuidlijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe raar het ook klinkt, het analoge horloge (een uurwerk met wijzerkes dus) kan makkelijk worden gebruikt om je koers te bepalen. Voorwaarde is dan echter wel dat de zon schijnt, want daar maak je in dit geval namelijk gebruik van.
Allereerst moet je zeker weten dat je horloge op tijd loopt. Een uur verschil met de werkelijke tijd kan namelijk een behoorlijk verschil in koers opleveren.

Deze methode gaat uit van het principe dat de zon altijd hetzelfde verloop vertoont: opkomst in het oosten, hoogste punt in het zuiden en ondergang in het westen. Door dit vervolgens te vergelijken met de tijd die je horloge weergeeft, kun je dus bepalen waar het zuiden is (en dus ook de andere windstreken).

Het werkt als volgt :

Zorg dat je je horloge plat voor je hebt en dat de kleine wijzer naar de zon wijst (zie rode lijn). De grote wijzer doet dus niet mee!

Neem nu precies het middelste punt tussen de kleine wijzer en de ...

één (als Wintertijd of als Kamptijd) (zie groene lijn)

twee (als Zomertijd)
... op de wijzerplaat, en wel 's morgens aan de kant van de ochtend uren (dus links van de 1 / 2) en 's middags op de andere helft van de wijzerplaat (rechts van de 1 / 2)

Dit punt geeft je de richting aan naar het zuiden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL: Deze methode gaat uit van het principe dat de zon altijd hetzelfde verloop vertoont: opkomst in het oosten, hoogste punt in het zuiden en ondergang in het westen
In Engeland en België (?) is het toch precies andersom: zon komt op in het westen en gaat via Noord naar de ondergang in het Oosten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je eens moet gaan praten met je leraar. De zon komt altijd op in het oosten, ook in Engeland en belgië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is deze methode speciaal afgestemd op Nederland, omdat we puur geografisch gezien beter in de GMT-zone passen dan in GMT +1? In het algemeen klopt dit namelijk niet. Ga maar na: in een land waar de gehanteerde tijd een beetje klopt met de geografische zone, staat de zon (in wintertijd) om 12 uur precies in het zuiden. Als je de kleine wijzer dan naar de zon richt, wijst de twaalf naar het zuiden, niet de lijn tussen de 12 en de 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zonnetijd in Nederland scheelt 40 minuten met de Middel-Europese tijd. In de zomer moet je dus een correctie van 1.40 uur toepassen.
Als overdag de zon schijnt is met behulp van een horloge het zuiden makkelijk te bepalen.
Je legt je horloge zo neer dat de kleine wijzer naar de zon toe wijst.
Als je halverwege de hoek die de kleine wijzer met de 12 maakt een pijl tekent, dan wijst deze pijl richting het zuiden.
Vroeger werd er ook op deze manier bepaald waar het zuiden lag. Dit deden ze dan niet met horloges maar met een zonnewijzer.
De wijzer van een zonnewijzer kun je vergelijken met de kleine wijzer van een horloge.