Hoeveel jaren gaan er overheen voordat alle menselijke beenderen na het begraven zijn vergaan?

Deze vraag is ontstaan na het bezoeken van een grafheuvel van 2000 jr. v.Chr.

Ik probeerde me voor te stellen of er na al die duizenden jaren nog beenderen zouden liggen. Ik bedacht van wel, aangezien we ook menselijke schedels/beenderen van vele duizenden jaren eerder hebben gevonden.

Hoelang zou het duren voordat menselijke beenderen vergaan. Als deze al ooit vergaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
16K

Het beste antwoord

Dat hangt af van een aantal factoren zoals hoe diep het lichaam begraven is, of de overledene dun gekleed was, hoe groot klein dik de overledene was, wat de buitentemperatuur in de eerste weken en maanden van begraven was (midden in een warme zomer gaat de start wat sneller dan midden in een koude winter). etc., etc.Het is dus niet zomaar vast te zeggen. Elk geval is anders. De wetgever gaat er van uit dat na een begraving van 10 jaar een lichaam helemaal geskeletteerd is. Ddat houdt in dat alleen de belangrijkste grote botten over zijn. Bij sommige mensen zal dit al na 5 of 7 jaar het geval zijn, afhankelijk van de omstandigheden.Het kan nog een hele tijd duren voordat de grote botten en schedel vergaan. Ik ben wel eens bij een ruiming van een deel van een begraafplaats geweest waar na 25 jaar helemaal niets meer in de graven gevonden werd. Geen splinter bot, dus zeker geen schedels. Alles was helemaal vergaan. Maar er zijn ook begraafplaatsen waar soms na het openen van een graf van 100 jaar nog complete skeletten gevonden worden. Kortom, moeilijk te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk eerlijk gezegd dat ze niet vergaan aangezien er ook botten van dino's gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speleologen hebben in een pas ontdekte grot gravures en beenderen gevonden, die mogelijk 30.000 jaar oud zijn. Dat is tweeënhalf keer zo oud als de schilderingen in de beroemde grotten van Lascaux.
Het is niet voor het eerst dat zulke oude resten aan het licht komen. Zes jaar geleden gebeurde dat ook al in Cussac, een dorpje in de Dordogne halverwege Périgueux en Sarlat. Het bijzondere van de nieuwe vondst in Vilhonneur (Charente) ten noorden van Périgueux is volgens de Nouvel Observateur dat hier mogelijk sprake is van een begraafplaats van cro-magnon mensen met bijbehorend heiligdom. Daarvan zijn er in Europa maar twee bekend.

http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=401&stuurdoor=nee&categorie=

Deze botten zijn waarschijnlijk bewaard gebleven door de voor botten ideale omstandigheden, van grond, temperatuur en diepte!!

Verder zijn er natuurlijk ook dino botten, gevonden wel is het zo dat deze lang niet allemaal uit been bestaan, maar dat veel van deze botten gefossiliseerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt voornamelijk van de zuurgraad van de bodem af. Is die hoog dan vergaan beenderen snel en anders kan het vrij lang duren. In Nederland zijn in grafheuvels en in hunebedden vrijwel geen menselijke resten aangetroffen. In Duitsland hier en daar nog wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag heb ik inmiddels beantwoord. En ja, ik weet wel wat van hunebedden. Ik ben de auteur van de website Hunebedden in Nederland (www.hunebedden.nl), die in 2004 is onderscheiden met de Prijs voor de Drentse Geschiedenis.
Ligt eraan of er zuurstof bij kan of niet, fossielen ontstaan bijvoorbeeld door een plotse bedekking met zuurstofarme grond. Hoge druk helpt dan ook meestal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze hoeven niet te vergaan maar kunnen verstenen in de juiste omstandigheden zodat ze altijd kunnen blijven bestaan.

soms kan het snel vergaan als er sprake is van warmte, voldoende zuurstof, en veel bacterien en organismen en geen zure grond. zuur dood bacterien of maakt het moeilijker voor bacterien om te overleven.

mist er 1 of missen er 2 van je optimale omstandigheden, kan het proces weer veel langer duren.
denk hierbij aan de veenlijken (zure grond, veel vocht, maar zijzonder zuurstofarm)
de huid word als een soort leer (gelooid door het zuur) maar het vergaat niet. sterker nog, het kan worden geconserveerd!

als iemand van een stoffelijk overschot af wil komen doen ze er ook weleens ongebluste kalk overheen om het verteringsproses te versnellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn nog redelik recent, in Ethiopië menselijke resten gevonden met een vermoedelijke leeftijd van 4,6 miljoen jaar. Dus als de omstandigheden gunstig zijn, kan het erg lang duren voor ze zijn vergaan. Ik moet er bij zeggen,dat ik niet weet of deze resten begraven zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt af in welke grond en onder welke situatie je het lichaam (beenderen) begraaft.
Denk aan de veenmensen die men in NL gevonden. En wat te denken van de mummies in Wieuwerd (Friesland). Lees maar eens op Google hierover.