wat voor theoretisch kader kan ik gebruiken voor een trendanalyse?

ik moet voor een uitzendbureau een onderzoek doen naar de inzet van het personeel en de bezettinggsgraad. Ook moet ik hier proberen trends in te vinden. Heeft iemand enig idee wat ik als theoretisch kader kan gebruiken voor dit onderzoek?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je hebt waarschijnlijk op de universiteit of op het HBO geleerd dat een onderzoeksverslag een theoretisch kader moet bevatten. Nu denk je dat dit altijd noodzakelijk is. Dit is echter niet zo.

Stel, een onderzoeksbureautje krijgt de opdracht van een gemeente om uit te zoeken of er in een bep. buurt behoefte is aan een speeltuin. Het rapport van dit onderzoekbureautje zal, en moet, dan geen theoretisch kader bevatten. Dat zou zijn doel in dit geval namelijk volledig voorbijschieten. In plaats daarvan moet het onderzoeksbureautje in de inleiding de context schetsen van waaruit de vraag door de gemeente gesteld is. Iets als "Door burgemeester en wethouders is besloten tot het peilen van de behoefte aan speelplekken in wijk X omdat... Het wordt belangrijk geacht de mening van de buurtbewoners zelf mee te nemen omdat..." enz. Daarnaast moet de onderzoeksmethode natuurlijk verantwoord worden (hoeveel mensen zijn benaderd, x% response, enz.), maar dit terzijde want is geen onderdeel van inleiding/kader.

Als je de opdracht voor het uitzendbureau uitvoert in het kader van je studie, dan ligt het natuurlijk anders en zal er zeker wel een theoretisch kader worden verwacht. In dat geval is het het beste je begeleider te vragen waar je het beste kunt beginnen met het zoeken van literatuur tbv het theoretisch kader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De opdracht voor het maken van deze analyse is inderdaad in het kader van mijn studie. Aangezien ik laat ben met het (herschrijven) van het plan heb ik geen tijd meer om mijn begeleider te benaderen aangezien hij wilt dat ik het zelf uitzoek.. Ben nu dus druk opzoek naar goede theorieën en modellen die ik kan gebruiken