Rond 380 Ma, welk jaar is dat nou?

Ik heb opgezocht wat Ma inhoudt, maar ik begrijp het nog niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mega-annum

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat is dus een periode van zo ongeveer 380 miljoen jaar. In zo'n geval kijkt men niet op een jaartje meer of minder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
MA is een afkorting van het Latijnse mega-annum, dat miljoen (mega) jaar (annum) betekent.

Het beste antwoord

Ma betekent heel gewoon: een miljoen jaar. De precieze betekenis hangt echter af van de context.

Je kunt zeggen: de dinosauriërs stierven 66 Ma geleden uit. Dan zeg je dat ze 66 miljoen jaar geleden uitstierven.

Je kunt ook zeggen dat een bepaalde periode 5 Ma duurde. Dan duurde die periode vijf miljoen jaar; als je alleen dit zegt, weet je dus alleen hoe lang de periode duurde, maar niet wanneer dat dan was.

Soms zie je bijvoorbeeld: 2,5 Ma in het Tertiair. Dat betekent: 2,5 miljoen jaar na het begin van het Tertiair (het Tertiair is een geologisch tijdperk). Als je wilt weten wanneer dat dan was, zul je moeten weten wanneer het Tertiair begon.

Heb ik het zo een beetje duidelijk gemaakt?

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik vind het in elk geval lekker duidelijk uitgelegd. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus ja hoor duidelijker kan het niet zijn.
Het Tertiair volgt op het Krijt en wordt opgevolgd door het Kwartair. Het Tertiair duurde van 66,0 tot 2,58 miljoen jaar (Ma) geleden.
Was nog voor mijn tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Als je de beschrijving op http://nl.wikipedia.org/wiki/Mega-annum "10 Ma kan dus zowel een periode van 10 miljoen jaar als een moment 10 miljoen jaar geleden betekenen." volgt, betekent 380 Ma 380 miljoen jaar geleden. Dat is dus 380.000.000 jaar geleden.

We leven nu in het jaar 2015.

2015 - 380.000.000 = 379.997.985

380 Ma is dus 379.997.985 voor Christus (v.C.), dus 379.997.985 jaar voordat onze jaartelling begon.

Er staat rond 380 Ma, dus het gaat om een tijdstip in de buurt van het jaar 379.997.985 v.C.

In de praktijk zal niemand dit zo hanteren, want dit tijdstip zo precies aangeven heeft eigenlijk geen waarde: 380 miljoen jaar geleden is over het algemeen voldoende precies.