Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om een kunstmatig virus te maken dat niet kan muteren?

Ik vraag me af of het mogelijk is om een virus te creëren dat niet of nauwelijks kan muteren. Ook wil ik graag weten of alle virussen in meer of mindere mate besmettelijk zijn. Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
704
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een virus dat niet kan muteren is geen virus meer (Zie definitie virus), hoe je het anders noemt weet ik ook niet.
Entsja, wat is nauwelijks muteren...
Reddie
12 jaar geleden
Idd @Pesu, een virus dat niet kan muteren is gewoon een vaste stof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie, ok, maar zou je die vaste stof dan gewoon onder een bacteriesoort kunnen plaatsen? Want je word er wel ziek van.
Reddie
12 jaar geleden
@Pesu. Nee, want een bacterie is een levend wezen met een uitgebreide stofwisseling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja en nee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Men kan virussen programmeren (het DNA) maar voorkomen dat DNA muteert is domweg onmogelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Via DNA recombinatie technieken kan men de basenparen programmeren maar bij elke deling van het DNA kan crossover optreden. Ook vrije radicalen en (ioniserende) stralen kunnen het DNA beschadigen.
Deze laatste effecten zijn NIET uit te sluiten en de vraag is of dat ooit mogelijk wordt, ik denk van niet.
Bij ongeveer een op de miljoen delingen ontstaan er snips etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding