Wat zijn de meest gebruikte vraagvormen bij vagenlijstenonderzoek? En in welk geval is die methode handig en waarom?

Als je een onderzoek opstelt en dit gaat uitvoeren aan de hand van vragenlijsten, zijn er verschillende opties. Ja/ nee vragen, open vragen, meerkeuze vragen, vragen met een schaal (helemaal eens tot helemaal oneens), welke vraag soort gebruik je in welke situatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij open vragen krijg je de meeste informatie. Zo wordt een enquete ook meestal ontwikkeld. Aan de hand van de antwoorden uit de open vragen, worden de multiple choice vragen en de gesloten (ja/nee) vragen vastgesteld.
Deze antwoorden zijn dan makkelijk te quantificeren, op te tellen, zoveel mensen zeggen dit en zoveel mensenzeggen dat.

Het beste antwoord

Wat een vreselijk goede vraag. Simpel maar met heel veel inhoud. Het antwoord hier op is. Het is maar net wat de onderzoeker wil. Uitgebreid of simpele recht voor zijn raap. Op de ene manier haal je veel meer dan uit een onderzoek dan op een ander. Helaas kost dat wel meer tijd om dat dan weer te analyseren.

Toegevoegd na 10 uur:
Volgens mij is er geen vuistregel voor zoiets, Het is meer van 'hoe duidelijk antwoord wil je' soms zit er veel meer achter. Ja en nee is duidelijk maar achterliggende gedachte kan soms zeer belangrijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor jouw antwoord.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat er een vuistregel was, voor welke vraagvorm wanneer te gebruiken.
Ik begrijp dat het afhankelijk is van wat je wilt meten en ik ben ook redelijk thuis in onderzoeken en opzet, maar ik kan er maar niet achterkomen wat nu wanneer het handigst is en welke criteria ervoor gehanteerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja het was wellicht niet het antwoord wat ik wilde horen maar je hebt mijn idee wel bevestigd. Thanks!