Ik denk dat die kennis al heel oud is en op vele plaatsen en tijden is (her-)ontdekt.
In de geschiedenis zijn in veel culturen theorieën over de beweging der hemellichamen ontstaan. Vaak werden deze verpakt in een mythisch verhaal (wagens waarop de zon reist, monsters die de dag verzwelgen, etc.). Maar priesters en geleerden wisten vaak wel degelijk hoe het echt in elkaar zat.
In ieder geval begreep Eratosthenes (276/3 - 194 v.Chr) dat je de omtrek van de aarde kunt bepalen door te kijken naar de zonshoogte op twee verschillende plaatsen op dezelfde dag. Hij wist dat de zon op een bepaalde dag in het jaar recht in een bepaalde waterput in het zuiden van Egypte scheen en ging op diezelfde dag in Alexandrië de zonshoogte meten. Hieruit blijkt dat hij wist dat de loop der seizoenen te maken heeft met de stand van de aardas t.o.v. de zon.
Eratosthenes leefde in Egypte in een Griekse cultuur. Maar de Egyptische cultuur was veel ouder en de seizoenen (het overstromen van de Nijl) hebben daarin altijd een belangrijke rol gespeeld. Er wordt wel beweerd dat bij de bouw van de piramides (25e eeuw v.Chr) kennis is gebruikt over de loop der hemellichamen. Hoewel de details hierover discutabel zijn, is het wel waarschijnlijk dat de priesterklasse in die tijd al beschikte over kennis van de stand van de aardas.
Ook de bouwers van Stonehenge (31e eeuw v.Chr.) beschikten misschien al over deze kennis. Het probleem is echter dat dit alleen op indirecte wijze blijkt want er zijn geen schriftelijke bronnen nagelaten waaruit blijkt hoe ze beredeneerden wat de stand van de stenen moest worden.
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Je schrijft: ' Hieruit blijkt dat hij wist dat de loop der seizoenen te maken heeft met de stand van de aardas t.o.v. de zon.'
Is dat uw eigen logische conclusie of blijkt dat ook uit zijn geschriften?
WimNobel
9 jaar geleden
Het is mijn eigen conclusie. De metingen die hij deed hebben alleen zin als je begrijpt hoe het werkt. Of hij dat ook zo heeft opgeschreven weet ik niet, wat ik kan geen Grieks. Ik weet wel dat Eratosthenes een veelzijdig geleerde was die veel geschriften over uiteenlopende onderwerpen heeft geschreven. In ieder geval ook over de bewegingen de hemellichamen. Maar er zullen ook geschriften verloren zijn gegaan waardoor niemand met zekerheid zal kunnen zeggen hoe ver zijn kennis gevorderd was.