Hoe bereken ik selectiviteit van automaten?

Ik moet voor een cursus de kortsluitstroom bepalen waarbij een 25A D-automaat nog selektief is tov een 16A B automaat. Ik snap niet echt hoe de bijbehorende karakteristieken werken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

een zekering heeft een bepaalde tijd nodig om de stroom te onderbreken als die te hoog wordt. Hoe hoger de stroom des te sneller wordt de stroom onderbroken (diagonale lijn in een tijd - stroom grafiek). Dus een "16 A" zekering gaat sneller open bij 25 A dan bij 17 A. Daarnaast heb je dus ook nog de aanduiding A, B of C. C is traag (voor zware industriele motoren die eerst veel stroom nodig hebben om op gang te komen). A is snel, voor inhuis toepassingen.