Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het waar dat je in een veenmoeras naar beneden wordt gezogen , en dat je er niet zelf meer uit kan komen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ja, zo gauw je gaat worstelen om eruit te komen, zak je er dieper in.
Heel stil blijven staan,hangen,zitten, is het beste. en dan hopen dat er hulp komt.
fremar
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.be/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/385534/moerassen-helemaal-wegzakken

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ja ! En het kan 2000 jaar duren voor dat ze je vinden . Ik doel hier mee op menig veen lijk wat vaak verassend goed geconserveerd te voorschijn komt . Ja in Nederland zijn er in Drenthe zulke vondsten gedaan . Ja moeras of het nou een veen of teer ( in Florida ) moeras is of ? Maar ook drijfzand blijft extreem verraderlijk en te vaak dodelijk . Ook half drijvende grond is uiterst gevaarlijk .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar het schijnt moet je proberen op de buik of rug gaan liggen en dan proberen er uit te rollen .
De druk per cm 2 is dan minder ( je verdeeld je wicht over de lengte van je lichaam . Maar ga het niet uit testen !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van drijfzand is onzin. Het soortelijk gewicht van zand is veel hoger dan dat van het menselijk lichaam. Je kunt er dus niet helemaal in zakken, maar blijft half drijven. Hetzelfde principe als hout dat in water drijft. Je kunt er wel moeilijk uit komen, maar dat is wat anders.
http://www.youtube.com/watch?v=brnAkji6j5k
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Thinker ja ik weet de wet van Archimedes is hier ook op v toepassing . Maar het blijft extreem gevaarlijk zeker als de vloed opkomt . Daarbij in Nederland naar mijn weten niet voorkomend ( mogelijk bij afgravingen ) Droog drijfzand daar zak je in als of het lucht is . Komt voor in woestijnen overal in de wereld .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kapperkort
Dat van een bijkomende verschijnsel als vloed (maar daar ging de vraag niet over) kan ik me nog iets bij voorstellen, dat van droog drijfzand niet. Zou je me kunnen uitleggen waarom de wet van Archimedes daar niet voor zou gelden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee , daar ging de vraag niet over . Daarbij de wet van Archimedes gaat over opwaartse druk van vloeistoffen enz. En ja droog ( drijf ) zand is heel droog ( fijn ) zand .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wet van archimedes geldt net zo hard voor vaste stoffen die zich alsof het vloeistoffen waren gedragen, zoals jou fijne droge zand. Het is godsonmogelijk om daar in weg te zakken. Jij bent zelf veel lichter dan dat zand en zult dus gewoon blijven drijven. Er is ook geen enkele kracht die je naar beneden trekt, anders dan de kracht die altijd al was: de zwaartekracht. Alle verhalen rondom dit soort grappen zijn kul, verzonnen, broodje aap, volksgeneuzel.
Natuurlijk is het moeilijk om uit zo'n veenmoeras te ontsnappen, je heb een goede kans dat je van vermoeidheid en onderkoeling zult sterven en dan alsnog (omdat je niet meer ademt en dus zwaarder bent geworden dan water en/of omdat je zelfs al water hebt ingeslikt) naar beneden zult zakken. Daar zullen ze je dan dus vroeger of later vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste , Habee en Thinker kijk eens bij Wikipedia bij drijfzand . De vraag ging trouwens over moeras . Ik zelf heb beperkte ervaring met moeras in Florida je zakt er gewoon in als je recht op staat . Ook daar nog teer putten gezien nog erger . In Nederland bij de nieuwkoopse plassen ook nog stukjes grond waar een kat kan lopen en een koe er in zakt . Er zijn nog meer instabiele ondergronden of situaties die een ondergrond totaal instabiel maken ( aardbeving waar grond water peil om hoog komt ) de trilling druk kan tot grote problemen leiden ( Tokio ) . Een paar jaar terug bij de zgn zand motor bij Terheiden ( jkijkduin ) veel problemen met verraderlijk onverwacht drijfzand . Met droog drijf zand heb ik geen ervaring alleen van verhalen van woestijn reizigers .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kapperkort
Ook het artikel in Wikipedia over droog drijfzand overtuigt mij niet. De 1e bron bevestigt wat Habee en ik zeggen; de 2e bron gaat over een experiment, dat alleen onder laboratoriumcondities gedaan kan worden: er wordt van onder lucht door het zand geblazen, waardoor een instabiel mengsel wordt verkregen dat inderdaad lichter is dan water. De bal die men er in laat vallen is van staal en er wordt een tennisbal gebruikt die gevuld is met brons, beiden dus aanzienlijk zwaarder dan zand.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
11 jaar geleden
@Kapperkort
Veel veenlijken hebben de touwen nog om handen of nek. En dat was niet omdat men die personen zo graag probeerde te redden.
Het was eerder een goede plaats om lijken te dumpen of om offers te brengen aan de goden.
Nee, dat is niet juist. Er is geen enkele kracht die je naar beneden trekt, behalve de zwaartekracht. Doordat veenmoeras voor het grootste gedeelte uit water bestaat, blijf je daarin drijven (de soortelijke massa van je lichaam is kleiner dan die van water). Het kan wel zijn dat de normale zwembewegingen, die in water effectief zijn, in veenmoeras je niet boven houden. Je zult dus voorzichtig moeten proberen ergens houvast te krijgen, om hulp roepen en niet in paniek raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing