Waar komt het verschil in goud gehalte vandaan?

Landen hanteren een verschillend minimum voor de hoeveelheid goud in sieraden. In België vind je 18 karaat in Nederland 14 krt in Duitsland 8 krt in Azië vaak 18 tot 24 krt etc. Waar komen die verschillen vandaan, wat is hiervan de reden? En welk land is het slimste bezig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

24 karaat goud is goud in zijn meest pure vorm en goud heeft in pure toestand de eigenschap dat het heel erg zacht is. Het is dan makkelijk te buigen en het slijt gemakkelijk. Om die reden worden er nooit sieraden van 24 karaat goud gemaakt. Deze sieraden zouden anders te makkelijk kapot gaan, slijten of verbuigen. 24 karaat goud wordt daarom altijd vermengd met een ander metaal om het sieraad harder te maken en om er een bepaalde kleur aan te geven. Er ontstaat dan een zogenaamde legering.
In Nederland mag goud met een lager karaat dan 14, niet verkocht worden als
zijnde goud. Lagere gehaltes zoals 8 karaat goud of 9 karaat goud worden in sommige andere landen wel verkocht als zijnde goud. Zo worden er in Duitsland ook veel gouden sieraden verkocht van 8 karaat goud en in Engeland worden veel gouden sieraden verkocht van 9 karaat goud.

In Aziatische landen en landen in het Midden-Oosten wordt vaak een hoger goudgehalte gebruikt voor het maken van sieraden