Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik de statuten van een vereniging opnemen in een literatuurlijst?

Ik ben op dit moment bezig met een juridisch stuk over het verbod van Vereniging Martijn n.a.v. de (terechte) uitspraak van de Hoge Raad. In mijn tekst heb ik een citaat overgenomen uit de statuten die ik verkregen heb via de website van de vereniging.
Nu is het zo dat de website uit een archiefwebsite gehaald is (web.archive.org) en dat ik zowel in de APA-handleiding van de Universiteit van Tilburg als de Leidraad voor Juridische Auteurs heb gezocht en geen duidelijk antwoord heb kunnen vinden hoe ik de statuten zelf kan opnemen in de literatuurlijst.

Ik dacht zelf aan het onderstaande:

Statuten Vereniging Martijn, Amsterdam, www.martijn.org/info (gearchiveerd).

Maar ik heb geen idee of dit klopt en zo niet wat dan wel de juiste wijze van citeren is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De Tilburgse APA biedt geen soelaas voor statuten. Trouwens ook niet voor wetgeving, bestuurlijke afspraken etc).

Bij bronverwijzing gaat het om de reproduceerbaarheid van je onderzoek. Dus om de eenduidigheid, terugvindbaarheid, status.

Statuten worden opgesteld door een notaris en vervolgens gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Dit onder een unieke naam en nummer van de rechtspersoon (kvk-nummer). Voorts is de datum relevant omdat statuten gewijzigd kunnen worden. Tenslotte de plek waar je de statuten hebt gevonden. De correcte bron is de meest directe en dat is de notaris. Ook goed is de kvk waar deponering heeft plaatsgevonden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Die zaken moeyen dus in je bron staan
(Lees meer...)
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding