Welk soort molecule, kont het meest voor op onze planeet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt*
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=453&par=454

Antwoorden (3)

Niet moleculen, maar elementen zijn te zien in deze tabel.
Waterstof, zuurstof en koolstof komen het meest voor.

Als je gaat kijken naar moleculen, kom je waarschijnlijk uit op H2O of O2.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar deze tabel geldt dus alleen voor het de aardkorst, niet de hele aarde.
Ritsuka
9 jaar geleden
ow ja, alleen op de oppervlakte
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Lars21 Wat wil je nu precies weten?
Als het om de biosfeer gaat (bovenste aardkorst en onderste luchtlaag) dan gaat het watermolecuul misschien wel winnen, maar misschien maken SiO2 (onderdeel van zand), naast N2, O2 en Si (nog een onderdeel van zand en rots) ook nog een kans?
De hele planeet zelf bestaat voor het grootste deel uit ijzer (35 %), zuurstof staat op 2 met 29 %
In de aardKORST is zuurstof het meest voorkomende element, voornamelijk in gesteenten (49 %)
Ook in het water / de oceanen is het vooral zuurstof (89 %)

Afhankelijk dus van of je de hele aarde tot in de kern meerekend of alleen de oppervlakte ; ijzer en zuurstof zijn de meest voorkomende materialen op aarde. Maar het meeste van dat ijzer zit dus in de kern.

In het heelal zijn waterstof en helium de meest voorkomende elementen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Anorganische moleculen komen het meeste voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
doordat: organische moleculen niet voorkomen in levenloze dingen, alleen in levende organismen en dode (resten van) organismen en anorganische moleculen zowel in levenloze als in levende dingen voorkomen.