Je zweet om warmte kwijt te raken. Aangezien dit geen algemeen verschijnsel is, is de kans dus groot dat je lichaam 's morgens warmer is dan later op de dag (wat kan komen door vlak voor het fietsen op te staan of een hete douche of bak hete thee of koffie), die warmte kwijt moet en je gaat zweten.

's Middags is je temperatuur al veel lager (om tegen bedtijd op zijn laagst te zijn) en zul je minder warmte kwijt moeten. Bovendien is het weer 's middags nog erg aangenaam, zodat je wellicht luchtiger gekleed bent (jas los) en eventueel ontspannener fietst.
Het zou ook kunnen dat je 's morgens meer haast hebt om op tijd te komen en je dus meer inspant, terwijl je 's middags die druk van de klok niet hebt.

Maar een echt fysieke reden is er zo niet voor te bedenken. Het zal iets zijn in jouw persoonlijke ' bewegingspatroon' / ochtend-routine.