Wat is het nut van een teek, je word er ziek van en het brengt alleen maar narigheid?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
20.2K

Het beste antwoord

Dat is een voor de hand liggende vraag. Wij mensen vragen ons af: welk nut heeft een teek voor óns? Maar de vraag moet eigenlijk zijn: wat heeft een teek voor nut voor de natuur? Want de natuur is er niet alleen voor
de mens. Mensen zijn evenals alle andere dieren een onderdeel, een schakel in dat grote geheel, dat natuur heet.

Teken hebben voor de mens geen direct nut. Zij gebruiken ons en andere zoogdieren om te leven en te overleven. Een teek moet zich voor zijn groei een paar
keer in zijn leven barstensvol bloed zuigen.

Maar voor de natuur zijn teken wel degelijk van waarde. Ze spelen een belangrijke rol als voedsel voor andere dieren. Volgezogen teken zijn een voedzame hap voor bijvoorbeeld steekmieren en vogels. Eksters, kraaien
en spreeuwen pikken deze teken van het vee af. Valt ook maar één schakel weg uit die voedselketen, dan kunnen andere dieren al in grote problemen komen.

Daarnaast hebben teken nog een andere functie, waar moeilijker begrip voor op te brengen is: teken (in de tropen) kunnen ziektes overbrengen. Ze helpen bacteriën, virussen en ziektekiemen te overleven, door ze over te dragen van het ene dier op het andere óf op de mens. Voor ons is dat niet nuttig, maar voor de natuur uiteindelijk wel. Alles heeft een plek in de natuur. Daar
horen ook ziekte veroorzakers bij. Ziektes zorgen ervoor dat zwakken afvallen en sterken overleven. Dat is pijnlijk en naar en niet altijd te begrijpen, maar wij gaan daar
niet over. Alles bestaat uit sterfelijk zijn en een terugkeer in de voedselketen. Zo werkt het nou eenmaal. Als alles zou overleven dan zou de natuur al lang overbevolkt zijn
geraakt. De natuur is hard, maar zo houdt ze zichzelf wel al miljarden jaren in stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de teek is niet het enige voedsel vooer de dieren die je noemt, ze kunnen ook andere dingen eten, niet overtuigd, de teek is echt niet van nut. het is niet iets waar een ander direct afhankelijk van is of nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het verspreiden van ziektes geen goed nut, wedden dat als die hele teek er niet zou zijn dat we heus niet inneens een overschot hebben aan dieren die zwak zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Word een welles nietes verhaal.
Jij hebt gelijk
punt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alhoewel de thumbs up anders zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor Valentino (de Kikker).
Ik vind het knap dat je van zo'n rare vraag zo'n uitmuntend antwoord weet te maken...

Andere antwoorden (8)

de teek is op geen gebied van enkel nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, in de natuur hebben ze wel degelijk nut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verspreiden van ziektes vind jij geen goed nut? Als de zwakke dieren niet zouden sterven krijg je overbevolking in het dierenrijk... Er zijn natuurlijk heel veel "ja als..." of "ja maar.." :)
Een teek heeft geen functie welk voor een mens wenselijk zou zijn.

Wist je trouwens dat er ruim 900 verschillende soorten teken zijn? Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen zogenaamde harde en zachte teken, ofwel schildteken en lederteken..

Hieronder een afbeelding waarbij je kan zien dat de huid van een vrouwtjesteek (alleen vrouwtjes bijten) flink kan uitzetten zodra ze bloed tot zich neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teken hebben hun functie in de voedselkringloop.

En wat betreft nut (voor ons): hoezo zou ieder beest nut moeten hebben? Dat slaat alleen ergens op als je in Intelligent Design gelooft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intelligent Design, interessant! Heb het even opgezocht en best grappig om te lezen. Heb er nooit eerder van gehoord. Zo leer ik weer iets nieuws :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ; Ik steun deze boodschap volledig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ; Ik steun deze boodschap volledig.
Je kan er de ziekt van lijm o.i.d. van krijgen,.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziekte van Lyme :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahaha lijm whuhahaha
die hou ik erin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook, en een baby-teek, zorgt die dan voor de ziekte van plaksel?
Heeft geen nut. Wordt er zelf simpel van want we wonen in een bos en daar stikt het van de teken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eindelijk zegt nog iemand het :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er al een aantal in mijn huid gehad. Nou leuk is anders stomme K... beesten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn teller staat dit jaar weer op 2, maar vergeleken met mijn vader is dat niets, die heeft er inmiddels alleen dit jaar al 9 weg kunnen plukken...
Teken zijn net zo nutteloos als mensen.
We planten ons voort tot in lengte van dagen en parasiteren op andere species.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teken zijn nuttig, dan kun je nog beestjes verbranden in je achtertuin. Gewoon van je huisdier aftrekken, je huisdier een ontsmettingsmiddel geven en de teek verbranden. Moet hij maar een ander slachtoffer kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Collie31;

Stel je eens voor dat alle leven in de natuur dat niet direct aanwijsbaar tot nut is van de mens zou verdwijnen, dan bleef er wel heel weinig over. Elke plant of dier heeft een plaats in het geheel, al was het maar als scakel in de voedselketen, dus vroeg of laat heb je er altijd iets aan.