Een discussievraag: Is vuur een abstractie?

Ook m.b.v. een woordenboek waar beschreven staat wat 'abstract' precies betekent, kwamen we niet tot een eensluidende conclusie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vuur is geen substantie, vuur is een proces: vuur is een chemische reactie. Daarmee is vuur dus geen abstractie, want er is een verhoging van de temperatuur meetbaar en ook de opgewekte hoeveelheid warmte is meetbaar, dus concreet.
Alleen vuur in overdrachtelijke zin gebruikt als ijver is abstract.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hou je hand eens een tijdje in een vlam en stel je deze vraag dan nog een keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur is een brandend gas en bestaat uit materie.

Een vlam is de kleinste vorm van vuur, een brandende kaars is daar een goed voorbeeld van. Als een vlam zich vermenigvuldigt en het begint te flakkeren, dan is er sprake van vuur. Een vlam ontstaat doordat door verhitting gassen ontstaan, die vervolgens verbranden. Bij het verbranden van hout is dit o.a. houtgas.
Een verbranding is een complex geheel van voornamelijk exotherme chemische reacties tussen een brandstof en een oxidator (meestal zuurstofgas) waarbij warmte en licht ontstaat onder de vorm van een vlam of een gloed.
Een stof kan volledig of onvolledig verbranden. Volledige verbranding van een stof houdt in dat de stof zich verbindt met zoveel van de oxidator (meestal zuurstof) als mogelijk is. Dit betekent in alle of bijna alle gevallen dat de moleculen van de brandstof geheel in atomen worden gesplitst waarbij ieder atoom zich verbindt met zoveel atomen van de oxidator (meestal zuurstof) als voor dat type atoom mogelijk is.
Onvolledige verbranding treedt op als er te weinig oxidator aanwezig is en de verbranding toch niet stopt (bijvoorbeeld door extreme hitte). Bij onvolledige verbranding zullen atomen uit de brandstof zich verbinden met minder atomen van de oxidator (meestal zuurstof) dan voor dat type atoom mogelijk is. Ook kan het zijn dat de moleculen van de brandstof niet volledig in atomen worden opgesplitst, maar dat brokstukken zich verbinden met atomen van de oxidator of zelfs dat niet. Roet is een voorbeeld van zulke onverbrande brokstukken van de brandstof.
Bij onvolledige verbranding komt minder warmte vrij dan bij volledige verbranding.
Afhankelijk van de brandstof en de vorm van verbranding, komen dus na de verbranding gassen vrij, die ook weer afhankelijk van de brandstof een bepaalde chemische verbinding.

Maar ook natuurlijk: hij staat in vuur en vlam. De figuurlijke zin van vuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
dat heb je zo goed beantwoord dat wikipedia daar hele stukken tekst van heeft overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een belezen iemand bemerk ik. Zoek ook eens onder "commentaar".