Iemand zaagt een boom om zodat die op een tuin valt die niet van hem is. Is dit wettelijk grzien huisvredebreuk of openbare ordeverstoring ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Dit lijtk me een zgn onrechtmatige daad. Niet iets voor strafrecht, maar voor civielrecht (maw. je kunt geen aangifte doen, maar je moet zelf met een advocaat naar de rechter).

Antwoorden (1)

Als er geen opzet in het spel is, geen van beide, dan is het gewoon een ongeluk(je).
Als er wel opzet in het spel is, dan valt het waarschijnlijk onder vernieling, of huisvredebreuk, dit omdat je ongevraagd iets op het terrein van een ander plaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Vernieling ga ik voor. Huisvredebreuk is als je een woning of grond betreed van een ander zonder toestemming en als je niet weg gaat wanneer de eigenaar dat vsn je eist. (Even gemakkelijk uitgelegd) dat is met de boom niet het geval.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overigens hangt het er van af of de boom schade heeft aangericht in de tuin van de ander. En ook van wie de boom was. Als de eigenaar zijn eigen boom om zaagt kan hij natuurlijk bestraft worden als hij geen kapvergunning heeft. Is het de boom van een ander is het vernieling. Heeft de tuin schade is het ook vernieling. Was de boom van hemzelf had hij wel een kapvergunning en is de tuin niet beschadigd maar laat hij vervolgens de troep liggen...
Dat lijkt me verstoren van de openbare orde.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh en mogelijk was de veiligheid van andere mensen in het geding. Daar kan ook nog naar gekeken worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is huisvredebreuk zoals in art. 137 WvS. is omschreven een persoonsgebonden aangelegenheid en niet gerelateerd aan een toevallig iets wat jouw huis cq terrein binnentreedt. Dan zou bv. de kat van de buren in je tuin ook als huisvredebreuk kunnen interpreteren.
Mvg. TX.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoelde natuurlijk artikel 138 WvS
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties :) Wat het oordeel is, is inderdaad of er wel of geen schade wordt veroorzaakt en of er opzet in spel was of niet. Huisvredebreuk komt dichterbij dan openbare ordeverstoring, al is het beide niet de juiste benoeming.