Hoe groot is de kans dat er vandaag een tornado komt in Deurne ?

Tornado's komen soms voor in Nederland maar kan het der er een tornado in Deurne komt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beetje laat want de dag is bijna om. het wordt dan net zoiets als het voorspellen van een voetbaluitslag een minuut voor de scheidsrechter fluit ;-)

Maar de kans is nihil. Voor een tornado moet de lucht instabiel zijn, er een hoge sterke stroming zijn, er een grote toestrrom van koude lucht op grote hoogte zijn, er warme vochtige lucht op lag hoogte zijn en er moet land zijn. Niet al deze voorwaarden zijn in Deurne ingevuld vandaag en dat gaat ook niet meer gebeuren.

In Nederland komen circa 35 tornado's per jaar voor, wat nog best wel veel is. De meeste bereiken echter niet meer dan het stadium windhoos, wat ze nauwelijks het vermelden waard maakt. Sinds 1925 zijn er een zestal tornado's in Nederland geweest die die naam ook verdienen. uiteindelijk niet echt iets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tornado's zijn hier wel zeer erg zeldzaam...maar het kan dus wel...
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En wat is nu het antwoord op de vraag?
Gezien de atmosferische gesteldheid op dit moment, is die kans voor vandaag nul.
9 jaar geleden
Die kans is nihil, maar ook de maas in Limburg overstroomt maar eens in de 400 jaar, en laatst twee keer bij elkaar. Kans dus echt te verwaarlozen, maar sluit het nooit helemaal uit