Is tijdreizen in theorie mogelijk?

Net zoals dat meerdere dimensies in theorie ook mogelijk zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk het niet, waarbij ik dan doel op tijdreizen in een rechte lijn, dus dat je echt teruggaat naar je eigen gisteren en niet naar een ander universum, zoals in de ‘multiversum-theorie’ hierboven.
Heb je er wel eens over nagedacht dat je een tijdmachine niet hoeft uit te vinden? Je moet er alleen op wachten totdat het langskomt uit de toekomst, als iemand anders het voor je uitvindt, in zeg 2929. Diegene is dan teruggereisd naar het verleden. Maar ja, dan bestaat dat ding opeens ook in 2010 en bestaat dan voor zijn eigen ontstaan. Vreemd. Zolang iemand me deze paradox niet kan verklaren of weerleggen, geloof ik niet in de theorie dat tijdreizen in de rechte lijn mogelijk is. Ergo, omdat we nog nooit een tijdmachine gezien hebben, zal het wel niet bestaan, toch?
En dan heb ik het nog niet eens over wat er gebeurt als iemand zijn eigen voorouders vermoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in theory wel,
als je sneller zou gaan als het licht, maar dat is niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is mogelijk, vannacht heb ik een uur in de tijd gereisd......ineens was het een uur later...dus ja...het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
agut...het MIN kukeltje is onder zn steen vandaan gekropen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga jij nou ook al puntjes gebruiken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moi?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahwol! Of mis je hem zo?
Ik raad je aan om het boek 'Timeline' van Michael Crichton te lezen. Dit is zo'n beetje het enige science fiction boek waarin het tijdreizen op een aanneembare manier wordt voorgesteld. Namelijk als volgt:
Het is gebaseerd op de 'multiversum-theorie'. Dat is een theorie dat bij elke keuze die de mens maakt voor elke mogelijke keuze een nieuw universum ontstaat. Hierdoor zou er vanaf het begin van de mensheid een immens groot aantal universa zijn ontstaan. Sommigen zijn heel verschillend met die van ons, sommigen juist bijna hetzelfde (qua ontwikkeling van de mensheid etcetera).
In dit verhaal lopen de universa niet chronologisch gelijk aan elkaar. Als je dus op één of andere manier zou kunnen reizen tussen die verschillende universa, zou je in een andere tijd terecht kunnen komen.
Nu heb ik het op de simpele manier uitgelegd maar op de manier dat het in het boek wordt uitgelegd klinkt het veel geloofwaardiger. Daarom raad ik je aan dit boek te lezen.

Daarbij wil ik nog zeggen dat tijdreizen door middel van licht 'inhalen' (met een snelheid groter dan het licht) geen echt tijdreizen is. Het is eerder een manier om terug in de tijd te kijken, hoewel je hier dan wel een ongelooflijk goede telescoop voor nodig hebt. Je haalt namelijk licht in dat bijvoorbeeld 500 jaar geleden door de Aarde is uitgezonden. Als je dan met die ongelooflijk goede telescoop dat licht zou opvangen, zou je kunnen zien hoe mensen op Aarde 500 jaar geleden rondliepen.
Je moet hiervoor op een afstand van 500 lichtjaar van de Aarde staan, op welke afstand Aarde al lang niet meer zichtbaar is. Daarvoor heb je dus die immens goede telescoop nodig.