Waarom scheidt het lichaam je uitwerpselen in poep en plas?

En komt het niet allemaal in een keer uit je lichaam..

een jaar geleden
in: Biologie
2.2K
erotisi
een jaar geleden
Net zoals vogels en insecten?

Antwoorden (1)

De vraag is eigenlijk verkeerd, omdat je lichaam poep en plas niet scheidt. Poep en plas hebben totaal verschillende herkomst. Poep is eigenlijk het restant van eten dat achterblijft in je darmen nadat je lichaam er nuttige stoffen uit heeft gehaald. Plas wordt door je nieren gemaakt van bloed.
tinus1969
een jaar geleden
Edraket
een jaar geleden
Hebben vogels dan geen nieren?
tinus1969
een jaar geleden
Bij vogels komen de plasbuis en de endeldarm samen en is er maar één uitgang naar buiten. Maar vogels hebben nieren. Ook vissen hebben nieren.
Amadea
een jaar geleden
Plas wordt niet VAN bloed gemaakt, maar je nieren halen de afvalstoffen UIT je bloed en mengen die met water tot urine.
tinus1969
een jaar geleden
@Amadea, het klopt niet wat je zegt. Nieren zijn eigenlijk een filter, er gaat bloed in, er komt voorurine uit (voorurine is weinig anders dan bloed zonder cellen en eiwitten). Die voorurine wordt vervolgens geconcentreerd door resorptie van water, zout, en andere nuttige stoffen.
Thecis
een jaar geleden
Eens met Tinus. Het bloed wordt gefilterd:
Je nieren filteren afvalstoffen uit je bloed. Elke nier bestaat uit een miljoen filtertjes. Die zijn zo klein dat je ze alleen onder een microscoop kunt zien.
Na het filteren blijven water en afvalstoffen over: urine.
https://nierstichting.nl/over-nieren/hoe-werken-je-nieren/#:~:text=Je%20nieren%20filteren%20afvalstoffen%20uit,water%20en%20afvalstoffen%20over%3A%20urine. Het lichaam produceer vele liters voorurine (tot wel 200 liter per 24 uur!). Dit wordt idd geresorbeerd zodat er ca 1 tot 1.5 liter urine overblijft.
Thecis
een jaar geleden
+
Poep zijn de overblijfselen van de inname. Urine is het zuiveren van het systeem en het afvoeren van de afvalproducten die in het systeem ontstaan (lichaam dus). Verschillende oorsprong, verschillende systemen.