waarom slapen mensen volgens evolutie theorie?

waarom slapen mensen als de selectie volgens de evolutie theorie juist is? Als je slaapt ben je heel kwetsbaar en geen tijd om eten te zoeken..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Niemand kan steeds actief zijn, want dan zou je veel teveel calorieën gebruiken... en heel snel 'op' zijn...

Van nature moet je hard werken voor het verzamelen van je voedsel. Daarom heeft elk levend organisme een slaapstand... waarin er minder energie wordt gebruikt, en herstel van het lichaam optreedt....
Zelfs planten hebben een rustperiode... en sommige dieren (zoals beren) hebben zelfs een heel lange rustperiode, de winterslaap. of leven (zoals de luiaard) vrijwel constant in een vertraagde stand.

Blijkbaar is dat ritme van activiteit en rust heel succesvol, want, mochten er al soorten geweest zijn die deze rustperiodes niet hebben, dan zijn die inmiddels verdwenen (lees: weggeëvolueerd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

vaak snurken mensen als ze volwassen zijn

als je genoeg fantasie hebt : dan lijkt het geluid van het snurken net op het geluid van een grote beer die ligt te slapen hee?

dat is dus een essentiele defensie techniek ingebouwd in de evolutie van de mens want immers een beer ga je niet wekken in zijn slaap : dat zou onverstandig zijn en fataal kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, of het nou waar is of een fabeltje, zeker een +je waard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahhah, leuk verzonnen!
Omdat wij niet de hele dag bezig hoeven te zijn om eten te zoeken. Kwestie van evolutie, toen we nog in holen woonden, moest men veel meer moeite doen om aan eten te komen. Nu hoef je alleen maar naar de slager op de hoek en je hebt een lekker biefstukje.

Toen de mens nog in een hol woonde, werd er ook geslapen, het lichaam heeft nou eenmaal rust nodig om te herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slapen heeft weinig met de evolutietheorie te maken. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van de diversiteit in soorten, terwijl de onderliggende biologische principes gelijk zijn.

Slaap is een functie bij hoger dierstoorten die er waarschijnlijk voor zorgt dat naast lichamelijke ontspanning, ook je hersenen alle informatie rangschikken.

De manier van slapen zal wel met selectie te maken hebben. Sommige dieren maken eerst een schuilplaats, andere zoeken de beschutting van een hol op. Ook zijn er diersoorten die steeds met één helft van het lichaam slapen, bijvoorbeeld dolfijnen. Daarbij is er omstebeurt één oog dicht. Dit heeft wel degelijk met gedrag te maken waarmee de overlevingskans toeneemt.

In het kort is je antwoord nog iets eenvoudiger te geven. Zonder slaap gaan we dood. Mensen die slapen hebben dus sowieso een evolutionair voordeel.

Voor een meer algemene beschouwing over de evolutie van de slaap, zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In heel de natuur is het zoeken naar evenwicht belangrijk. Energie eraf, energie erbij.
Als we veel energie hebben gebruikt, dan gaan we slapen om energie op te doen. De mens is een sociaal wezen, dus terwijl de eens slaapt, waakt de ander.

Het is niet zo dat de evolutietheorie predikt dat we naar het volmaakte evolueren. Nee de norm is: het beste aangepast aan de omstandigheden. Als er geen aanpassing meer mogelijk is, gaan we zelfs dood, sterven we uit.

Toegevoegd na 57 seconden:
de een, niet ""de eens""
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat als je energie verbruikt dat je dan moest eten om het aan te vullen ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook, maar dat was al vanzelfsprekend.
Ik zou zeggen, probeer maar eens zonder slaap tot een geslachtsrijpe leeftijd te komen. Zolang dit niet lukt, heeft het evolutionair gezien geen enkel voordeel wakker te blijven. Een dood organisme krijgt namelijk geen jongen.

Slaap is een geweldig voordeel - je komt hele dagdelen door zonder al te veel brandstof te gebruiken. Hierdoor hoef je minder te eten dan anders het geval was geweest om constant bezig te blijven.

Deze besparing aan energie - en dus aan benodigde voedselinname - heeft tot gevolg dat meer individuen van dezelfde soort het met dezelfde hoeveelheid grondstoffen vol kunnen houden, waardoor de groep beter beschermd is - want in grotere aantallen - en de soort de kansen beter kan spreiden over verschillende individuen.

Tevens kan het geen kwaad om te rusten wanneer je dit in een beschermde omgeving kunt doen. Een hol, een grot, een boom - alles waarbij je uit de buurt bent en blijft van je natuurlijke vijanden is al goed genoeg.

Maar het belangrijkste is dus de energiebesparing en de tijd voor herstel die het biedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het donker rondbanjeren zonder snorharen en zonder panterogen en met een slecht reukorgaan maakt je minstens zo kwetsbaar. Nee, slapen als het donker is lijkt me de beste oplossing!