Waarom berekenen amerikanen alles in feets en niet in meters?

hallo ik heb nogal wat vragen.. uit de reden dat ik veel films kijk en documentaires valt me op dat de amerikanen alles anders berekenen zoals:

1 - Galons.. liters kennen ze daar niet, ze zeggen gewoon 3 galons in plaats uhh 3 liter.. weet niet eens wat een galons is

2 - miles.. wat zijn miles?! waarom doen ze het niet in kilometers. dan snapt iedereen het lijkt me.. weet niet eens wat miles zijn (was een keer in londen stond er 40 miles.. ik rij gewoon 40. hele file achter me en toeteren en te doen denk krijg wat rij toch 40 stond een snelheids bord van 40 die wij dus ook hebben in 30 50 70 80 nen 90 100 en 120)

3 - feets.. wat zijn feets??? zijn dat voetstappen? waarom doen ze niet in meters rekenen??

ik snap niet waarom dat zo is. bedoel overal is het km/h.. meters en liters. waarom is dat in amerika anders. is daar een verklaring voor?? ook dat links rijden daar wie verzint dat nou? 3 kwart op aarde wordt er rechts gereden en en daar links, is echt een catastrophe. vroeg me dat gewoon af waarom het daar niet het zelfde als bij ons is. is dit nou een goeie vraag of een domme vraag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Het is maar wat je gewend bent. Al die verschillende standaarden hebben een herkomst, men is ermee gaan werken en men is eraan gewend geraakt.

Om een voorbeeldje te noemen: als een machinist bepaalde drukmeters in de gaten moet houden dan zal hij met zijn kennis weten welke meters op welke waarden moeten of mogen staan. Die getallen zal hij wel uit zijn hoofd weten. Probleem is alleen... hij weet ze uit zijn hoofd uitgedrukt in PSI (pounds per square inch). Wij zouden het liever in Bar doen maar dan moet die machinist opnieuw wennen aan die nieuwe getallen. Het zal toch in ieder geval tijdelijk ten koste gaan van zijn "Fingerspitzengefühl" met betrekking tot de staat van zijn machines.

Nee, ik vind het geen domme vraag. Je bent nieuwsgierig, toch? Goede eigenschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier heb ik wat aan, dat was mijn vraag ook WAAROM het daar niet het zelfde als bij ons is. tot nu toe wordt er uit gelegd hoe het ontstaan is. maar niet uitgelegd waarom het zo is en waarom het wereldwijd niet gewoon overal in meters if bar gemeten wordt. deze antwoord zegt mij dat de mensen het zo gewend zijn in pounds en als ze in eens in bar moeten berekenen dat het voor de persoon moeilijk is het te leren. wij kennen ons ook niet uit met pounds etc. dankje voor de uitleg en de hele mooie voorbeeld!

Andere antwoorden (2)

Allemaal te danken aan Napoleon die in het door hem veroverde gebied in Europa standaardmaten heeft vastgelgd, het metrieke stelsel, helemaal in tienden (meters, centimeters, de liter enzovoort).Heel handig, want tot die tijd had elk land en vaak ook elke stad zijn eigen maatsysteem. De el was in Harderwijk bijvoorbeeld net even anders dan de el in Dordrtecht en met munten was het ook ingewikkeld. Amerika ( en Engeland, daar tobben ze nog steeds met twee systemen!, zeker als het gaat over kubieke maten zoals een fluid ounce in plaats van .... cl) heeft hij nooit veroverd dus daar zijn ze gewoon doorgegaan met hun in onze ogen ingewikkelde systeem van gallons en feet enzovoort.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat dit althans in Amerika politiek constant wordt tegengewerkt. Niet omdat zoals sommige mensen wel durven te beweren het metrische systeem net zo goed is als het imperiale. Wel omdat overstappen duur, lastig en in eerste instantie onhandig is. Ongeveer elke 10 jaar wordt wel weer een poging of initiatief ondernomen om metrisch te gaan in de VS, het strandt gewoon keer op keer. In wetenschap en nog een aantal terreinen werkt men in de VS wel met metrisch.

In Engeland is het eigenlijk nog gekker officieel zijn ze daar wel over op metrisch, maar in veel gevallen blijf imperiaal gewoon legaal en gebruikt, het is daar dus een soort duaal stelsel, wat het nog moeilijker maakt dan alleen imperiaal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Metrication_in_the_United_States#21st_century

Toegevoegd na 10 minuten:
Leuke stomme weetjes.

De huidige bekende inch is gebaseerd op... de meter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inch

Monitoren en televisies worden in de voornamelijk metrieke wereld verkocht in inches, die worden gemaakt in metrieke landen, die in de fabriek gewoon met mm's werken. mm>inch>en dan door winkels wel weer teruggerekend in cm (die ik dan weer naar inch moet rekenen omdat het me bij schermen alleen in inch wat zegt).

In Engeland worden platen verkocht in de lengte metriek, in de breedte imperiaal. 244 cm x 4 feet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maar waarom is dat zo?? bedoel waarom wordt het daar niet zoals bij ons omgezet in meters , km/h , liters.. hoe het ontstaan is is leuk wetentje. maar waarom doen ze dat niet zoals bij ons. ja weet niet hoe ik het precies de vraag stellen moet. lastig als je een vraag hebt alleen niet even precies weet hoe je het stellen moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leg toch niet uit hoe het ontstaan is, maar juist waarom niet alles omgezet wordt. (lijkt eerder een reactie voor het andere antwoord). Omdat dat tijd en geld kost en het politiek bijna gevoelig ligt. Elke keer als een politicus naar metrisch wil strandt het ergens in wat daar de tweede kamer is. http://rantingrag.wordpress.com/2008/05/01/ronald-reagan-and-the-metric-system/ But in 1981, Ronny Reagan became the President. Like all good Republicans, he was distrustful of anything that was European and not British. At this point, the Metric Board was floundering in typical political do-nothing-ness. Ronny took one look at this thing thought America can’t accept an European standard. Rather, the Old World should go the “American Way”. En zo is het vaker gegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pannenkoeken bakken. Iedereen in de VS met een kookboek of basiskennis van pannenkoeken bakken kan nazoeken hoeveel gallon melk en hoeveel ounce(niet de metrische ons) bloem er in pannenkoeken moet. Nu gaat de winkel morgen over naar kilo en liter. Wat moet je dan? Naar oma rijden Naar oma is het 267 mile rijden, duurt een uur of 4 en dat weet men, is een keer 50 gallon tanken voor heen en terug. Morgen staan alle borden er in kilometer en moet je tanken in liters. Al je berekeningen moet je nu anders gaan doen. Je auto geeft echter nog mph aan, dus lekker met tijd rekenen gaat ook niet. De totale afstand weet je nog, maar de tussenafstanden zijn straks raar. Allemaal gedachten waar een Amerikaan niet aan wil. Politiek heb je dus zo een nieuw voorstel afgeblazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mr Tomaat, je geeft heel goede voorbeelden van de moeilijkheden die Amerikanen zullen ondervinden bij het nu, alsnog overstappen op het metrische systeem. Maar als je bedenkt dat de USA het enige geïndustrialiseerde land ter wereld zijn (en ook niet het minste) dat nog niet met metrische eenheden werkt, is het toch absurd dat ze indertijd niet zijn meegegaan, Reagan of geen Reagan.
De enige andere landen die nog niet metrisch zijn, zijn volgens wikipedia Myanmar en Liberia....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
200% mee eens. De voorbeelden zijn om Branco uit te leggen waar de zere plek ligt.