Grafiek van de gemiddelde huizenprijzen ten opzichte van het gemiddelde maandsalaris vanaf de jaren 50 tot en met nu in Nederland?

Ik zou graag in een grafiek willen bekijken of de stijging in het gemmidelde loon gelijk is aan de stijging van de gemiddelde huizenprijzen in nederland in de afgelopen 50 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hier, sinds 1975. Alleen gaan mijn ogen erg tranen van dit plaatje, weet ook niet wat het is....
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaatje is wat onduidelijk, maar als ik goed kijk is een huis nu 2 x zo onbetaalbaar als in 1975 ?
Heb jij een huis gekocht in '75 en zijn het tranen van geluk?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik haal hier ook uit dat de huizenprijzen aanzienlijk sneller zijn gestegen dan het besteedbare inkomen. De oudjes hadden het goed. Zij konden nog een huis kopen van één modaal inkomen. Daar kunnen we nu alleen nog maar van dromen...
AWM
14 jaar geleden
Ja, ook tranen van geluk :))
Maar ook tranen van de slechte resolutie van het plaatje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1975 = 100
2000 = 200 (nagenoeg)
grafiek geeft aan d huizenprijs/ d besteedbaar inkomen , m.a.w. de huizenprijzen zijn vanaf 1975 tww keer zo snel gestegen als het besteedbaar inkomen. Ik weet dat in 1975 de noem was dat woonkosten 15 % mochten uitmaken van het loon, en dat is nu ongeveer 30 %. Kortom we zijn er allemaal uitermate op achteruitgegaan. Oplossing: hypotheekrente verstandig afschaffen, bestemmingsplannen veranderen: veel boerenland bestemmen tot bouwland. Dat laatste zou misschien wel de meest positieve doorbraak van de eeuw kunnen zijn. Iedereeen blij behalve de projectontwikkelaars.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hypotheekrenteaftrek was een prachtige truc van de generatie die nu in de 60 is. Eerst een huis kopen - toen dat nog op één modaal inkomentje kon. Vervolgens de hypotheekrenteaftrek invoeren, zodat de huizenprijzen kunstmatig met 42% stegen. Van de overwaarde kon je leuke dingen doen, en op je 55e al met pensioen gaan. Vervolgens met een vette winst je huis verkopen. Van de opbrengst een prachtige ontspannen luxueuze oude dag kopen. De huidige generatie zit met de gebakken peren. Voor starters is een huis alleen bereikbaar tegen een dubbel inkomen, en dan nog moet je er krom voor liggen, en is elke financiële tegenslag een directe bedreiging. Voor 40ers is wonen een duur genot. Straks wordt de hypotheekrenteaftrek afgeschaft. De huizenprijzen zullen geleidelijk met 42% dalen. Alle voordelen die de 60ers zich hebben toegeëigend, zijn voor alle volgende generaties niet meer weggelegd. Die hypotheekrenteaftrek was een prachtige truc om geld over te hevelen van de jongere generaties naar de generatie van de 60ers. Die mensen hebben echt geleefd op kosten van hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel je hebt wel gelijk, daar staat tegenover dat zij een arme jeugd hadden , en een welvarende oude dag hebben/ krijgen , en WIJ een rijke jeugd hadden , het kon niet op , maar een behoeftige oude dag zullen kennen. Niet alleen door de hogere hypotheken en lagere pensioenen, ook door grondstoffenschaarste zal ons besteedbaar inkomen worden aangetast. Het is niet anders...
Cryofiel
14 jaar geleden
Kweenie. De 60ers van nu hebben geen armoe gekend. Hun jeugd (laten we zeggen: toen ze 10 waren) was rond 1960. Toen was er al lang geen armoede meer. Armoede was er in 1950 - maar dat is niet de generatie waar ik het nu over heb. Overigens had ik ook niet echt een het-kan-niet-op-jeugd. Het duurde lang voordat wij ons een auto konden permitteren. De rest van de wereld had al lang kleurentelevisie voordat wij ons zo'n duur apparaat konden veroorloven.