Waarom 'schitteren' objecten zoals auto's in de zon wanneer je ze van ver ziet?

Ik zat van laatst in de duinen en de auto's op een parkeerplaats op ongeveer een kilometer afstand leken te schitteren in de felle zomerzon. Van dichtbij was de weerkaatsing van de zon op de auto's gewoon constant. Hoe kan het dat van een grote afstand de weerkaatsing lijkt te schitteren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Ook mogelijk van invloed is de (circulaire/liniaire) polarisatie (orientatie van lichtgolven) en prismatisering (breken van wit licht) door deeltjes als stof etc die het licht en hoe ons oog dat ontvangt manipuleren. Zo kan wit licht onder invloed van deze factoren breken en lijken te verschuiven binnen het kleuren spectrum wat "fonkelen" ook veroorzaakt.

In de lak en zeker bij metallic lakken zitten deeltjes die ook niet allemaal de zelfde kant op liggen (polychromatische lak). Doordat het licht van de zon niet alleen direct maar ook afgebogen (diffractie) door bv waterdamp deze raken zijn waarschijnlijk ook hier hogere en lagere intensiteiten in. Hoe groter de afstand hoe meer je van de glans ziet die alleen vanuit een bepaalde hoek word geprojecteerd.

Hoe groter de afstand hoe meer deze zaken van invloed zijn zeker binnen de atmosfeer

Buiging (diffractie)
Weerkaatsing (reflectie)
Polarisatie (golf orientatie)
Breking (prisma)

Toegevoegd na 1 minuut:
naast de warme lucht uiteraard

Toegevoegd na 4 uur:
Door warmte verkregen opwaartse thermiek worden onder meer kleine deeltjes omhoog gewerkt die op hun beurt het UV gedeeltelijk tegen houden. En droge thermiek doet echter nog iets meer. Het fungeert als geleider van infra-rood straling vanuit het aardoppervlak. Infra-rood straling heeft de eigenschap het UV-spectrum negatief te beinvloeden. De stofdeeltjes zijn er samen met het infra-rood de oorzaak van plaatselijk sterk verschillende UV metingen en afbuigingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De warmeluchtstromen tussen de auto's en jou verstoren het constante beeld.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Is inderdaad vergelijkbaar waarom sterren fonkelen. Als er al een paar honderd meter atmosfeer tussen zit, gaan dingen fonkelen. Dit wordt helemaal erg als de lucht warm is en continu beweegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan zou alles wat je ziet op een bepaalde afstand precies even hard moeten fonkelen. Blijkbaar speelt het materiaal waarvan het gemaakt is dus ook een rol?