De geluidsbarrière of geluidsmuur is een term uit de luchtvaart. Een vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal. Het is dus niet zo dat de knal hoorbaar is op het moment dat een vliegtuig (of ander voorwerp) versnelt tot boven de geluidssnelheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Varende boten en vliegende vliegtuigen veroorzaken drukgolven. Bij een boot zijn die te zien als golven in het water, bij een vliegtuig zijn ze te horen als geluidsgolven. Een vliegend vliegtuig 'achtervolgt' zijn eigen geluidsgolven. Die reizen met geluidssnelheid (op 9 kilometer hoogte iets meer dan 1000 kilometer per uur). Als een vliegtuig sneller dan het geluid vliegt, haalt hij zijn eigen geluidsgolven in. De verschillende geluidsgolven overlappen elkaar, wat te horen is als een knal.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij vliegt zijn eigen geluid voorbij en dat gaat gepaard met een knal, omdat alle golven samenvallen, dus die worden 100.000 keer versterkt als het ware... Vandaar die knal...