Wat is in eenvoudig Nederlands de betekenis van Enantiodromie zonder dit lukraak van wiki te kopieren en plakken? Kan iemand een voorbeeld geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Enantiodromie mag je lezen als het systeem dat er voor zorgt dat overvloed op een bepaald gebied zal leiden tot het tegendeel om de balance te herstellen.

Toegevoegd na 33 seconden:
Pardon: balance == balans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is het omslaan van het ene uiterste in het andere uiterste, door tijd of door een andere invloed. Op wikipedia staat het voorbeeld van jeugd die tegen (karakter-)eigenschappen van de oudere generatie is, maar die op latere leeftijd zelf ook aanneemt.

Eigen voorbeeld: Een kettingroker die na het stoppen omslaat naar een totaal anti-rook houding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft niet, gewoon uit kennis vertellen dat het slecht voor je is is niet hetzelfde als plotsklaps een fanatieke 'anti' te worden.
Het voorbeeld van Dounja is wel heel duidelijk: sommige mensen die met roken stoppen, worden héél erg anti-roken.
In de psycho-analyse zijn dit de tegenstellingen die ieder mens in zich heeft. Yin en Yang.

Een lach en een traan, liefde en haat, vrolijk en triest.

De kunst is deze op elkaar af te stemmen zodat je in harmonie bent met jezelf.

De klank en stem sluiten aan bij elkaar.
Hoog en laag komen uit tegen elkaar.
Lang en kort bepalen elkaar.
Moeilijk en licht vervolmaken elkaar.

http://users.skynet.be/religie_info_site/godsdiensten/tao.html