Waarom zit er heel soms een gat in een brood?

het brood dat ik gekocht had daar zat een gat in door wel 10 snee-en dus daar kom geen hagelslag op. anders viel het er doorheen. het was ongeveer 5 cm. het is niet de eerste keer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je waarschijnlijk een bakker die last van muizen heeft (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan een muis in hebben gewoond. Daar bestaat een liedje over.

Het beste antwoord

Soms komt er tijdens het draaien van het deeg een soort luchtbel in, en dat zorgt voor dat gat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Er zit gist in brood en dat kan soms zorgen voor een luchtbel in je brood. Tja en daar kun je geen hagelslag op strooien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rijs proces is dan te snel gegaan.
Deeg wat brood moet worden, moet zijn tijd hebben bij het rijs proces.
Brood waar gaten in zitten is te snel er doorheen gejaagd, waardoor het gaat scheuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een brood in de snijmachine doet zodat je sneetjes krijgt dan zit daar een hendel aan. Wanneer je het brood iets sneller door de snijmachine wilt doen dan trek je iets aan die hendel. Dan krijg je ook gaten in je sneetjes!!
Hahahah ik wist dit dus niet en heb ooit al het brood zo er doorheen getrokken toen ik bij AH werkte. De sneetjes zagen er niet uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het gevolg van slecht gekneed deeg. Niet alle luchtbellen zijn eruit gekneed en hierdoor ontstaat zo'n gat. Ik raad je aan om je broden voortaan ergens anders te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is echt een luchtbel die bij het mixen en gisten in de deeg is ontstaan.
zou het door de snijmachine komen zoals iemand opperde, dan zou elk brood dat moeten hebben en dat is gelukkig niet zo.
Ach soms heb je weleens pech, gelukkig smaakt het brood er niet minder om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als je hem er door trekt tijdens het snijden.
Als je de hendel tergenhoud en hem er dus zachtjes door laat gaan is er niets aan de hand.
Ik heb jaren in een brood bakkerij gewerkt als winkelbediende namelijk.
Bij handmatig langdurig kneden van je deeg heb je dat niet : dan zijn nl. alle ingredienten zeer nauw met alkaar in verbinding en hebben luchtbellen tijdens het bakken geen kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luchtbel tijdens het bakken. Waarschijnlijk niet strak genoeg opgerold, voordat het in de pan (broodvorm) ging.

Vroeger zeiden ze 'daar is de bakker doorgekropen...'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens heb ik een poosje bij een warme bakker gewerkt.
Wanneer brood nog erg warm is moet het heel voorzichtig gesneden worden. Je moet zelfs de handel tegen houden zodat het er niet te snel door heen gaat anders trekt het inderdaad gaten in je brood. Wanneer het brood is afgekoeld is het geen probleem meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een deeghaak krijg je zo'n raar gat in je brood. Bovendien moet je soms de gekste toeren uithalen om die deeghaak weer uit je brood te peuteren. Het kan ook anders. Na de piep gaat de BM alles wat je nog bij het brood gedaan hebt goed doorkneden. Daarna volgt een rustperiode. Op het moment dat die tweede kneedperiode voorbij is en de rustperiode begint, haal je het deeg uit de machine en ook de deeghaak. Deeg terug en machine weer dicht. En zie een brood zonder gat is het resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je brood geen beleg op zich wil hebben .
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lucht, het zit overal!
Adem uit...
en ooh daar heb je het weer!

Het Leven! Confronteert ons soms..
Het zijn de kleine dingen die het doen!

volgens mij was daar een liedje van.....