Is een haan een bekend symbool op Madeira, en zo ja, wat is dan de betekenis?

9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Madeira goudhaan komt van nature alleen op Madeira voor. De vogel wordt ook wel kleine koning of prins genoemd. Bronnen:
- http://www.ecotoerisme.eu/portugal/madeira

Antwoorden (1)

In het noordelijke dorp Barcelos was een misdaad gepleegd. De bevolking had echter geen idee wie verantwoordelijk was voor deze misdaad. Op een dag kwam er een man uit Galicië in het dorp, waarop al snel de verdenking viel. De autoriteiten besloten de man gevangen te zetten, hoewel hij verklaarde onschuldig te zijn. Naar eigen zeggen was hij slechts bezig met een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

De man werd veroordeeld tot de strop, waarop hij eiste te spreken met de rechter die hem had veroordeeld. Hij werd naar het huis van de rechter gebracht, die op dat moment met een aantal vrienden genoot van een banket. De veroordeelde claimde opnieuw onschuldig te zijn, toen zijn oog viel op een gebraden haan. “Mijn onschuld is even zeker als het kraaien van deze haan op het moment dat u me zult ophangen.”

De rechter sloeg geen acht op de opmerking en liet de man naar de strop brengen. Op het moment dat de man opgehangen werd kwam de gebraden haan echter tot leven en begon te kraaien. De rechter realiseerde zich dat hij een fout had begaan en spoedde zich naar de strop. Hij liet de man onmiddellijk losmaken en gaf hem zijn vrijheid terug.”

Het verhaal gaat verder dat de Galiciër enkele jaren later terugkeerde naar Barcelos en de gravures maakte in wat inmiddels de Cruzeiro do Senhor do Galo wordt genoemd.
Dit kruis, wat de man opdroeg aan de Maagd Maria en de heilige Jakobus (in het spaans Santiago en in het portugees São Tiago genaamd), is nu te zien in het archeologisch museum van Barcelos. De welbekende gekleurde haantjes zijn overal in het land te vinden, in allerlei hoedanigheden.