Hoe kan men genetisch voor 50% op je ouder/broer lijken terwijl je zo'n 98% genetische overeenkomst met een chimpansee hebt?

Ligt natuurlijk aan de wijze van vergelijken. Dus ik begrijp dat wel een beetje, maar ik kan mijn vinger er niet goed achter krijgen. Zo blijkt dan dat de genen of ze coderend zijn of niet ook nog iets te verschillen.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Je vergelijkt hier appels met peren. Daarom kom je er niet uit.
We hebben ongeveer 50% van onze genen gemeen met de narcis. Dat zijn allemaal genen die te maken hebben met de opbouw en de stofwisseling van cellen.
Verder heben we, zeg maar, 48% van onze genen gemeenschappelijk met de chimpansee. Dat zijn bijvoorbeeld genen die zorgen dat de cellen zich op een bepaalde manier rangschikken voor de vorming en het functioneren van organen.
Waarschijnlijk hebben alle mensen op aarde zo'n 99,9% van de genen gemeenschappelijk. Dei gaan een beetje over hoe lang, dik haren zijn op de verschillende lichaamsdelen, en welke kleur ze hebben. En wat de kleur van de ogen is, etc. Minuscule verschillen dus.
Die 50% die je noemt gaat over 50% van die 0,1%. Verschillen van zo'n 0,05% (of nog minder) dus.
Reddie
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Dit vind ik een beter antwoord dat dat van Erna. Maar je vergeet nog één belangrijk aspekt: de genen van vader en moeder hoeven helemaal niet verschillend te zijn, ook al zijn het genen waarin variatie voorkomt binnen de menselijke populatie.
Iemand die blauwe ogen heeft, heeft waarschijnlijk hetzelfde gen voor oogkleur van beide ouders geërfd, ook al komen andere varianten veelvuldig voor.
Het is dus inderdaad 50% van 0,1% die verschillend kunnen zijn, maar waarschijnlijk nog veel minder die ook echt verschillend zijn. Zeker als beide ouders uit hetzelfde land en dezelfde bevolkingsgroep afkomstig zijn.
En o ja, 48% moet zijn 98%. Maar dat zal wel een typo zijn.
WimNobel
8 jaar geleden
En met "Dei gaan een beetje…" bedoel je "Die resterende 0,1% gaan een beetje…"
erotisi
8 jaar geleden
Die genoemde 0,1 % is me toch niet helemaal duidelijk. Wordt de dikte van een haar dan gevormd door telkens een heel apart gen? Ik bedoel iedereen heeft een bepaalde dikheid van haar en niet 99,9%. Maw wanneer wordt iets een apart gen genoemd en wanneer een variatie van een gen die dus alleen een ander DNA heeft? Om het maar even makkelijk te zeggen ;-)
Reddie
8 jaar geleden
@erotisi , "iedereen heeft een bepaalde dikheid van haar"?
Dacht ik niet. Op je hoofd, je kin, je oksels, je armen, je borst, je rug, etc. heb je allemaal verschillende diktes.
Reddie
8 jaar geleden
@WimNobel , dank voor je waardevolle toevoeging.
Met "Verder heben we, zeg maar, 48%..." bedoelde ik 48% bovenop de 50% "narcisgenen". (In totaal dus 98%.
tinus1969
8 jaar geleden
@Reddie, je hebt gelijk dat @erotiso appels met peren vereglijkt, maar ik denk dat er nog iets anders doorheen speelt.
Circa 98% van ons DNA (nauwkeuriger: van de volgorde van ons DNA) is gelijk aan dat van een chimpansee. Dat is de ene kant. De andere kant: Jouw DNA is voor 50% afkomstig van je moeder, en 50% afkomstig van je vader (ook al lijken die twee stukken DNA verder meer dan 99% op elkaar). Daar komt die 50% vandaan.
Reddie
8 jaar geleden
@tinus1969 , de spijker op z'n kop. Bedankt.
erotisi
8 jaar geleden
@reddie
Ik vermoed dat je mijn vorige reactie niet goed begrepen hebt. Evenwel ben ik het natuurlijk niet oneens met je antwoord, het verduidelijkt nl al heel veel, maar ik wil die appels en peren goed duidelijk hebben.
Ik was het woord vergeten waaromtrent ik onduidelijkheid had en dat zijn de 'allelen'. Want ik kon me voorstellen dat onder dezelfde genen (dus die 99,9%) bijvoorbeeld ook alle genen worden verstaan die gelijksoortige eiwitten produceren, de zogenaamde allelen.
Blijkens jouw antwoord worden deze dus geschaard onder die 0,1% en waarin we dus inderdaad 50% kunnen verschillen van onze ouders. Omwille van het voorstaande had ik in mijn vorige reactie gezegd dat iedereen een dikheid van haar hebt. Maar ik bedoel dan niet dat onze verschillende haarsoorten (oksel schaam en hoofd) hetzelfde zijn, maar dat in vergelijking met andere mensen die dikheden verschillend kunnen zijn; de zogenaamde allelen dus. Maar heel precies ben ik er dan nog niet. Want is het dus zo dat 'slechts' voor 0,1 % van onze genen er allelen bestaan. Goed mogelijk hoor, maar ik vraag het me toch voor de duidelijkheid af. Daarnaast, om toch weer terug te komen op oa dikheid (of meer algemeen hoeveelheid), vraag ik me dan nog af of niet elk gen (eiwit) in een zekere hoeveelheid voorkomt. Op zich lijkt me dat wel aannemelijk en die productie staat die ook weer niet onder controle van een bepaald gen. Is het dan niet mogelijk dat in elk eiwitgen ook een 'formule' zit voor hoeveelheid en aldus hier per persoon ook verschillen in zitten? En zou dit dan kunnen leiden tot een conclusie dat misschien kwalitatief gezien mensen voor 99,9% op elkaar lijken, maar kwantitatief veel minder (mss <50%). Hierbij heb ik dus zoals reeds vermeld de productie als onderdeel van een gen beschouwd. Maar goed, misschien wordt de productie wel op een heel andere manier geregeld en zijn ze toch wel precies gelijk voor elk persoon. Enfin, misschien gaat dat allemaal weer wat te diep of te ondoordacht, maar al 'filosoferend' daarover hoop ik het minimaal voor mezelf weer wat te kunnen verduidelijken.
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi. voor elk gen bestaan in principe allelen'. Elk gen kan meerdere varianten hebben, die soms bijna niet verschillen (slechts 1 basepaar) en soms veel meer. Soms zie je in de praktijk het verschil niet tussen twee allelen (omdat de mutatie 'silent' is; het resultaat van beide allelen is hetzlefde), soms wel (oogkleur), en soms alleen na labonderzoek. Voor AB0-bloedgroep bestaan bijvoorbeeld 3 verschillende allelen, of iig 3 allelen waarvan je het effect kan meten door bloedonderzoek te doen: het allel A, het allel B, en het allel 0.
erotisi
8 jaar geleden
Maar als er meerdere allelen zijn van alle genen dan kan het zo zijn dat er redelijk wat mensen zijn die misschien 0% genetisch aan mij verwant zijn? Maw van elk gen een ander allel?
Misschien is het dan juister om te zeggen dat mensen 99,9% op elkaar lijken wat betreft gelijksoortige genen?

Andere antwoorden (1)

DNA en Genen zijn verschillende zaken. Genen zijn de dragers van het DNA.

Je komt 50 procent met het DNA overeen met je broer of zus.
Het verhaal van de chimpansees gaat niet over DNA, maar over je Genen.

Daarnaast klopt het gegen- verhaal met chimpansees niet goed.

De aanduiding meer dan 98,5% overeenkomst was nogal misleidend omdat het afhankelijk is van wat er vergeleken wordt. Er zijn een aantal belangrijke verschillen die moeilijk in aantallen uit te drukken zijn.

Een beschouwing door Gagneux en Varki beschrijft een lijst van genetische verschillen tussen mensen en de grote apen.

- Mensen hebben 23 paar chromosomen terwijl chimpansees er 24 hebben. Evolutionistische wetenschappers geloven dat een van de menselijke chromosomen werd gevormd door de fusie van twee kleine chimpansee chromosomen in plaats van een intrinsiek verschil als gevolg van afzonderlijke schepping.
-Aan het einde van ieder chromosoom bevindt zich een streng van herhalende DNA sequenties die worden aangeduid als telomeer - Chimpansees en andere apen hebben ongeveer 23 herhalende kilobasen (een kilobase is 1.000 DNA basenparen). Mensen zijn uniek onder de primaten met veel kortere telomeren met een lengte van slechts 10 kilobasen. [7]
- Terwijl 18 paar chromosomen ‘nagenoeg identiek’ zijn, vertonen de chromosomen 4, 9 en 12 sporen van ‘modificatie.’ [5] Met andere woorden, de genen en markeringen op deze chromosomen staan niet in dezelfde volgorde bij de mens en chimpansee. In plaats van ‘gemodificeerd te zijn’ zoals de evolutionisten suggereren, kunnen die logisch verklaard worden als intrinsieke verschillen ten gevolge van een afzonderlijke schepping.
-Het Y-chromosoom in het bijzonder is van een andere omvang en heeft vele markeringen die bij de mens en chimpansee niet overeenkomen.
Wetenschappers hebben een vergelijkende mens-chimpansee kloonkaart gemaakt, in het bijzonder voor chromosoom 21. Er werden ‘grote, niet-willekeurige verschilgebieden waargenomen tussen de twee genomen.’ Ze vonden een aantal gebieden die ‘mogelijk overeenkomen met toevoegingen (insertions) die specifiek zijn voor de menselijke afkomst.’
De omvang van het chimpansee genoom is 10% groter dan het genoom van de mens.

Toegevoegd na 5 minuten:
Excuus : Een gen is een afgebakend stuk DNA op een chromosoom,.
Dus net andersom als wat ik eerst zei.
Erna55