Zich verzetten tegen de bezetter:
Het Nederlands verzet in de Tweede Wereldoorlog [1] is de verzamelnaam voor alle personen en groepen die tijdens de Tweede Wereldoorlog weerstand boden aan de Duitse bezetting van Nederland (1940-1945) en de Japanse bezetting van Nederlands-Indië (1942-1945).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt veel over het Verzet gesproken alsof het de hele oorlog door een instituut was.
Het waren mensen die heel langzaamaan zich bundelden in hun verzet tegen de Duitsers. Activiteiten waren bv: krantjes verspreiden met nieuws over de wereld buiten Duitsland, met verslagen van radiotoespraken van koningin Wilhelmina en de Nederlandse regering (in Londen). Vervalsen van bonkaarten en persoonsbewijzen. Mensen die vervolgd werden in huis opnemen (laten onderduiken). NSB ers het leven zuur maken.

Het was allemaal heel gevaarlijk want bijna overal stond de doodstraf op.
Maar het grootste deel van de mensen probeerden gewoon te overleven. Degenen die dit deden via Duitsers, noemde men collaborateurs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na de oorlog leek het alsof iedereen in Nederland in het verzet zat. Feit is dat Nederland een van de landen is waar het nauwst werd samengewerkt met de Duitsers. Het verzet in Nederland was minimaal. De mensen die zich wel verzetten hebben zich natuurlijk kranig geweerd.

Toegevoegd na 27 minuten:
Hieronder een aardig artikel over de zin van het verzet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn opa zei altijd dat het niks voorstelde op een uitzondering na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan heeft je Opa je wat op de mouw gespeld. Er waren mensen die hun leefden riskeerden door bijv. Joden te verbergen. Te weinig, maar dat stelde heel wat voor. Zou jij dat doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig zeg ik ook ,op een uitzondering na'
Feitelijk had je twee type verzet.
1) ongewapend verzet. Het verspreiden van illegale krant, onderduikers helpen etc.
2) gewapend verzet. Deze voerden aanslagen uit en hielden zich bezig met spionage etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verzet vocht door tegen de Duitsers... Ze saboteerden de spoorwegen... De maakten zaken kapot die van de Duitsers waren... Het was om de bezetter zo veel mogelijk schade toe te brengen ondergronds, want het moest allemaal geheim blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp zijn mijn opa en oma in het Breda van 1944 um sonst ( dat is Duits voor niets ) gestorven bij het verbergen van joden en saboteren van de Duitser. Tenminste als ik de berichten van sommige mede forumleden nader onderwerp aan een blik. Mijn opa was een oud-gediende kapitein uit de 1e wereldoorlog, het was zijn plicht voor Koningin en Vaderland alles er aan te doen om het de bezetter zo moeilijk mogelijk te maken.
Naast mijn opa op de Prins Hendrikstraat woonde ene mijnheer Balthasar, die collaboreerde met de Duitser, hij gebruikte de kelder van opa en oma om eieren, boter, suiker, kaas op te slaan, er stonden op een gegeven moment meer dan 1000 eieren die hij stal van de Duitser en voor woekerprijzen doorverkocht aan zijn eigen landgenoten. Mijn oma, eerlijk als goud, smeekte Balthasar op een dag, enige eieren te geven voor mijn zieke oom, ze had er duizend in de kelder staan, in die tijd stond er de doodstraf op als je stal van de Duitser. Balthasar weigerde, ze durfde de eieren niet te stelen.
Ze lokte Balthasar met enige vrouwelijke charme naar de kelder, Balthasar kwijlend erachter aan. Beneden in de kelder stond mijn opa klaar met een groot mes.
Balthasar was door mijn oma zo afgeleid, dat hij zonder enige kik dood neerviel met een doorgesneden hals. Ze verborgen het lijk, en ze verdeelden de voorraad uit de kelder, in de buurt. Dat bleef niet helemaal onopgemerkt, er waren in die tijd veel mensen bang voor de Duitser, maar nog banger om dood te gaan. Als de bevolking niets heeft en de Duitser weet dat, en die ruiken dat er brood wordt gebakken, of eieren, dan was er altijd wel iemand
die vertelde om zijn/haar eigen hachje te redden, wat de Duitser weten wenste. Aldus....

(verder in mijn eigen reacties)