Als het heelal in principe oneindig groot is, is het allerkleinste dan oneindig klein? En zo nee, waarom eigenlijk niet?

heelal groot klein oneindig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Ja, dat klopt. Voor de oerknal was het heelal 1 punt dat oneindig klein was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 Dat volgt daar in elk geval niet uit volgens de logica. Denk maar eens aan de natuurlijke getallen (1,2,3 enz.). Dat kun je tot in het oneindige volhouden, en dan nog heb je geen grootste getal. Toch is het kleinste 1, en dat is niet oneindig klein. Bij breuken enz. is dat wel zo, die kunnen oneindig klein zijn (en toch niet 0).

2 Fysici zeggen dat er een limiet is aan hoe klein iets kan zijn, namelijk de Planck-lengte. Die is trouwens behoorlijk klein: 0,000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 016 162 412 meter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WimNobel
10 jaar geleden
Gat is juist. De lichtsnelheid, en ook de constante van Planck, krijgen de waarde 1 wanneer uitgedrukt in Planck-eenheden.
Of het heelal oneindig groot is weten we niet. Het zichtbare heelal is in ieder geval eindig, maar dat komt doordat we alleen sterrenstelsels kunnen zien waarvan het licht ons binnen de leeftijd van het heelal heeft kunnen bereiken.
De vraag of het allerkleinste oneindig klein is, staat hier los van. Daarover kunnen we zeggen dat het geen zin heeft te spreken over structuren kleiner dan de Planck-lengte. Door de quantum-onzekerheid is het niet mogelijk daar zinnige uitspraken over te doen.
10 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Je speelt met het woord 'oneindig'. Een cirkel is een oneindige lijn. Hij heeft - letterlijk - geen einde. Een tennisbal is hetzelfde maar dan in 3 dimensies. Je kunt er eindeloos overheen zonder dat je aan een rand komt waar je niet verder kunt.
Toch heb je maar een eindige hoeveelheid verf nodig om hem te verven. Het oppervlak is dus oneindig maar daarmee nog niet heel groot.

Van het heelal wordt ook gezegd dat het gekromd kan zijn, in een 4e dimensie. Dus waar een tennisbal de 3e dimensie van een cirkel is, is het heelal de 4e dimensie van een tennisbal.

Het kan daarmee dus gekromd, en 'zonder einde' zijn, terwijl de grootte toch eindig is.

Oneindig klein betekent niets. Iets dat afmeting nul heeft, is het kleinst. Dat is een harde grens, en dus wel 'eindig'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iets wat ruimte heeft kan niet oneindig zijn, alles moet ooit ergens een einde hebben. Ik denk (dénk) dat iets niet oneindig kan zijn. Maar ik zit zelf ook wel eens met deze vraag. Meestal als ik niet kan slapen ;-)