Kan een mens een een long kneuzen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K
Poet
9 jaar geleden
Dave Versluijs wel:
http://www.motorcrossnieuws.com/laatste-nieuws/10288-gekneusde-long-voor-dave-versluis-tijdens-dutch-supercross-zuidbroek
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja dat kan. Ik heb een gekneusde rechterlong en dat komt door een hoestbui. Ik ben astmapatient ( niet allergisch) en heb kleine longen door scoliose. Verders heb ik een litteken en een witte waas in mijn rechterlong.
Ik heb voor de longkneuzing fysiotherapie gekregen en slik Oxycodon 5 mg 2x daags en Paracetamol 1000mg 4x daags. Ik heb het inmiddels al 4 weken en heb er nog steeds last van. Ik ben 64 jaar en ben ook hart-nier-darm-diabeet type 2 en schildklierpatient. Het is ontdekt tijdens een consult bij de longarts

Antwoorden (2)

Longkneuzing: bij een longkneuzing ('longcontusie') functioneert de long minder goed door zwelling en vochtophoping in de longblaasjes. Hier kan echter met een operatie niet veel aan worden gedaan. Wel krijgt de patient pijnstilling en ademhalingsoefeningen van de fysiotherapeut. Bij ernstige verslechtering van de longfunctie kan de patient zo nodig ondersteund worden met een beademingsmachine op de Intensive Care.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Letsels aan de borstholte kunnen gelegen zijn in de ribben (o.a. gekneusde of gebroken ribben), aan de longen (o.a. longkneuzing, klaplong, longbloeding), aan het hart (o.a. kneuzing, bloeding vh hartzakje), en aan de grote vaten (o.a. scheur van de grote lichaamsslagader).

Bij een longkneuzing ('longcontusie') functioneert de long minder goed door zwelling en vochtophoping in de longblaasjes. De patiënt krijgt pijnstilling en ademhalingsoefeningen van de fysiotherapeut. Bij ernstige verslechtering van de longfunctie kan de patient zo nodig ondersteund worden met een beademingsmachine op de Intensive Care.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het is een complicatie van een ribfractuur. Vooral bij een ernstig ongeluk met meerdere gebroken ribben is er kans op. Maar bij jongere patiënten kan een longcontusie ook ontstaan zónder ribfractuur, als gevolg van de grotere elasticiteit van het bot en kraakbeen.
Op de eerste röntgenfoto's die bij binnenkomst in het ziekenhuis gemaakt worden is de kneuzing meestal niet te zien. Dat is enkele uren later pas het geval. Daarna kan door middel van een CT-scan de diagnose beter worden gesteld.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, dus dat kan wel. Is dit dan ook te zien op een róntgenfoto?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, op een Röntgenfoto zijn alleen de delen in het lichaam zichtbaar die de Röntgenstralen weerkaatsen (en daarmee de plaat waar de foto op gemaakt wordt niet belichten). Dat zijn de botten. Weke delen zoals longen en vloeistoffen zoals bloed laten de stralen wel door. Een arts zal dan ook op basis van de oorzaak, pijn, benauwdheid en het niet zien van breuken kunnen concluderen dat er geen breuk is maar een kneuzing.