Hoe werkt een E-bike?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Techniek
1.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Wat bedoel je met hoe werkt een e-bike?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een e-bike werkt met een elektrisch motortje die aangedreven wordt door een accu. En het enige dat hij doet is het trappen ondersteunen.

Antwoorden (1)

Wat doet ’ie?
Deze fiets met ondersteuning zorgt ervoor dat trappen makkelijker en lichter gaat. Dat komt door de elektromotor. Die zit in het voor- of achterwiel of bij de trapas. Deze trapondersteuning is begrensd, meestal tot 25 km per uur. Een accu, die je thuis oplaadt, voorziet de elektromotor van energie.

Hoe werkt ’ie?
Hoeveel ondersteuning je bij het trappen krijgt, wordt bepaald door de instellingen op het display en wat de verschillende sensoren meten. Een rotatiesensor kijkt of er getrapt wordt. Bij de wat uitgebreidere systemen werkt een trapkrachtsensor mee. Stel, je moet harder trappen omdat je een heuvel op rijdt, dan zal de fiets dit herkennen en een extra steuntje in de rug geven. Een regelaar bepaalt hoeveel stroom er naar de motor gaat. Veel ondersteuning betekent veel stroom. De actieradius van een accu is afhankelijk van de capaciteit van de accu en de hoeveelheid stroomverbruik.