Wat door mensen handen gemaakt heeft het gladste oppervlakte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Poet
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/gladste-materiaal.3988
Thecis
9 jaar geleden
Dit is al een oude thread. Teflon of diamant is al lang niet meer het gladste wat er is. Voor de nieuwe definitie van de kg is er een bol gemaakt die zo ongelooflijk glad is, in verhouding nog gladder dan de aarde (de aarde heeft weliswaar wat bergen, maar procentueel gezien is de aarde gruwelijk glad).
Kan alleen zo snel niet de link vinden waar dit te vinden is en weet ook niet uit mijn hoofd waarvan die bol gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probleem: er is geen goede definitie van gladheid. 1: Het makkelijkst glijdend? Dan kom je soms op ijs uit, vooral als er al beweging is, en als wat op dat ijs glijdt geschikt is om op ijs te glijden. Dus geen rubber, hoe 'glad' ook afgewerkt. 2: Het meest vlak, dwz. met de minste oneffenheden, ook bij sterk inzoomen tot en met een electronenmicroscoop. Wellicht zijn dat glassoorten, maar die kunnen hartstikke stroef zijn. Vacuüm is in beide opzichten het gladst, maar dat is geen oppervlak.
En dan kun je ook nog bedenken dat glad iets heel anders betekent. Ik stel bij dezen voor dat Goeievraag.nl vooral de vragen gaat (laten) beoordelen. En antwoorden die voorbijgaan aan de onduidelijkheid van de vraag, meteen een minnetje geeft.
Niet om vraagstellers af te zeiken, maar om ze te leren hun vraag zo precies mogelijk te formuleren. Wie die vaardigheid heeft, behoort namelijk tot een minstens even kleine elite als de hoogbegaafden: minder dan 1% van de bevolking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Hof: Ik zou zeggen een oppervlak met de minste oneffenheden...
Poet
9 jaar geleden
Minste per m2 dan ;-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Volgens mij komen de spiegels van moderne telescopen zoals die boven op de bergen in Chili aardig hoog in de top-10. Maar of ze het áller gladst zijn.... ???

Antwoorden (2)

Volgens een gerenommeerd tijdschrift ‘Advanced Materials’ is een Quantum Gestabiliseerd Atomaire Spiegel het gladste oppervlakte ooit door mensen handen gemaakt…. Poet verwijst naar een eerdere vraag waar Teflon wordt geroepen als antwoord, maar Teflon komt qua gladheid niet eens in de buurt van dit natuurkundige hoogstandje….
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
@Petcat heeft niet gezegd wat hij wil gaan doen met het gladde oppervlak maar ik denk dat het met een Quantum Gestabiliseerde Atomaire Spiegel zeker wel zal moeten lukken.
Thecis
9 jaar geleden
Dit bericht is al wel 6 jaar oud...
Kan iemand me helpen wat die bolvorm ook alweer is. Heeft te maken met het opnieuw definieren van 1 van de SI-eenheden. Ik dacht dat het de (k)g was...
een zeepbel?