Wat voor geluid maakt de zon?

als ik een papiertje brand maakt dat geluid. dus de zon brengt wellicht ook geluid voor. weten we het geluid precies, of kunnen we niet dichtbij genoeg komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geluid van de zon.
Mooie titel voor een cd of boek.

Het beste antwoord

'Dit is een hele goeie vraag waar ikzelf nog niet over nagedacht had. Ik heb na wat zoekwerk volgend leuk artikel gevonden:

http://www.space.com/scienceastronomy/070418_solar_music.html

Jaja, je leest het goed: De ontploffingen op het zonoppervlak brengen akoestische golven (die men staande golven noemt) teweeg die heen en weer bewegen.

Dit komt overeen met het bespelen van een gitaarmuziek. Er zou dus muziek van de zon komen... Alleen ligt de frequentie van deze geluidsgolven lager dan hetgeen de mens kan horen. De mens kan geluid maken tussen 20 en 20.000 Hz. De zongeluidsgolven zijn amper van de orde van een duizendste van een hertz (0,001 Hz).

Scroll ook nog even naar beneden. Daar vind je nog een leuk filmpje. Alleen is het wel in het Engels. '
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze zon maakt wel geluid, maar er kan geen draaggolf zijn van geluid zonder draagmedium... En tussen ons en de zon is geen lucht dus we horen de zon niet...

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat papiertje heeft niet met de zon te maken, anders dat de zon de ontbrandtemperatuur van papier kan bereiken, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geluid kun je alleen horen als er een medium is tussen de geluidsbron en je oor. Op aarde is dit lucht. Ik weet niet of er in de buurt van de zon voldoende gas is om te kunnen horen. In de zon vinden voortdurend kernexplosies plaats. Ik denk niet dat die een prettig in het gehoor liggend geluid voortbrengen. Van een muzikaal geluid zal in ieder geval geen sprake zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou best kunnen: enorm gedonder of zo iets
knoerharde knallen. een vreselijk geluid.
Geen,de zon hangt in het luchtledige en daar is volgens mij geen geluid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Braaaannnddd!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze vraag is eerder elders gesteld, het antwoord...
Antwoord
Geluid is een golf, een drukgolf: ritmische drukveranderingen van materie of een medium. Op aarde is deze samendrukbare materie meestal simpelweg lucht. Maar ook in water en zelfs in vaste stoffen kunnen we geluid waarnemen. Denk maar aan walvissen die met elkaar kunnen 'praten' in water. Zonder materie (gas, vloeistof, vaste stof) heb je geen geluid en zijn we uitgepraat. De zon bestaat uit materie: heet plasma. Dit is een gas. Het plasma kookt als het ware en dit chaotisch proces creeërt geluidsgolven. De zon maakt dus wel degelijk geluid. Maar we kunnen ze niet horen omwille van 2 redenen. 1) De geluidsgolven zitten gevangen in de zon. Ze kunnen niet ontsnappen, verder lopen in de ijle ruimte en de hele weg tot de aarde af te leggen. Dit is omdat er zo goed als geen materie in de ruimte is, het is een 'bijna' vacuum. Daarom is het zo stil in de ruimte. 2) Moesten de drukgolven dan toch tot hier geraken, kunnen we ze niet horen omdat de toonhoogte/frequentie te laag is voor het menselijk gehoor.

Deze vraag werd beantwoord door:
dr. Petra Vanlommel
zonnefysicus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit filmpje op youtube laat horen hoe de zon klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=eHvdZdsIZxg&feature=player_embedded
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auw als je er te dicht bijkomt .