Hoeveel planeten zou ons zonnestelsel maximaal kunnen bevatten?

Stel je neemt de gemiddelde of de te verwachten grote van mogelijke planeten na Neptunus. Zou die rond de zon blijven draaien en hoe zou die er uitzien de zwaartekrachtswetten in aanmerking genomen. En zouden er in het verleden misschien kort al zulke planeten hebben bestaan maar zijn later afgedwaald wegens te weinig zwaartekracht?

10 jaar geleden

Het beste antwoord

Planetenstelsels zullen doorgaans niet veel meer dan 10 planeten bevatten, althans als we uitgaan van de tegenwoordige definitie van planeet. Uit modelberekeningen is gebleken dat bij het ontstaan van een planetenstelsel planeten op onderlinge afstanden gevormd worden, die min of meer de Titius-Boderegel volgen. Zouden er meer planeten daartussenin gevormd worden, dan zouden die ofwel in botsing met elkaar komen, ofwel eruitgeslingerd, ofwel in de centrale ster terechtkomen.
Naast de "echte" planeten zijn er talloze kleinere lichamen: ijsdwergen, planetoïden, kometen, meteoroïden. Hiervoor is geen limiet te geven. Hoe kleiner de lichamen die je meetelt, hoe groter het aantal wordt.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe is daar geen fysische beperking aan. Dus oneindig veel.
In werkelijkheid zijn er ook heel veel. Zie de Oortwolk en de Kuiperbelt.
Wat je in het wilde weg aan grootte neemt is volslagen uit de lucht gegrepen.
En de zwaartekracht heeft er niet veel mee van doen. Die raakt niet op of zo.
In feite kun je de aarde beschouwen als oneindig veel kleine planeetjes die dicht tegen elkaar zitten.
Reddie
10 jaar geleden
In theorie oneindig veel aangezien het 'allerergste' wat kan gebeuren is dat ze met elkaar botsen door elkaar aan te trekken wanneer de ene in het zwaartekrachtsveld komt van de andere. Maar ja, de natuur en het heelal kent geen 'goed' of 'slecht', het is allemaal gewoon een natuurlijke proces zonder waardeoordeel.

Omdat het heelal heel erg ruim is, zullen er eerste duizenden zo niet miljoenen hemellichamen in het systeem moeten zijn, alvorens er sprake kan zijn van een grote kans op ruimte-botsingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Het idee is dat alle planeten in "ons" zonnestelsel juist al gevormd zijn door botsingen van stofdeeltjes en kleine en grote klonten.
Dat we zelfs onze maan danken aan een megabotsing.
En dat de dino's zijn uitgestorven door een flinke botsing.
En dat er nog steeds meteorieten op aarde inslaan.