Heeft een plant ook bewustzijn?

Planten leven, maar waar begint 't en waar is het einde?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel of ze bewust zijn van de omgeving en of ze pijn kunnen ervaren...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb eens voor je gegoogled en ik heb het volgende gevonden: er zijn wetenschappers die ontdekt hebben dat planten wel degelijk gevoelens hebben.
De waarheid of de feiten hierachter ken ik echter niet.
Of ze ook daadwerkelijk kunnen denken weet ik niet, en dat lijkt me niet, maar het schijnt dus wel dat ze gevoelens hebben.

"Dat planten leven, dat is geen nieuws maar dat ze ook gevoelens zouden hebben is misschien minder bekend.
Bij proeven door wetenschappers is onbetwistbaar gebleken dat planten wel degelijk reageren op handelingen door de mens. Over de gehele wereld worden proeven uitgevoerd waarbij men elektroden op de planten vasthecht. Als men de plant dan beschadigt, is dit duidelijk op de meetapparatuur af te lezen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op je eerste vraag kan ik geen antwoord geven.

Je tweede vraag wel:
Het begint met een zaadje
Het eindigd op de composthoop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft die... Een plant heeft bewustzijn, dat kun je zien als je een groepje bomen ziet of een rij bomen... Het is altijd eenheid in vorm... De bomen passen zich aan aan de overkoepelende vorm... Let daar maar eens op, dan zul je dat zelf overal ontdekken... Als dat niet een teken van bewustzijn is...

Ze zijn zich bewust van hun omgeving EN van hun eigen lichaam, stam, takken en bladeren...

Pijn is een eigenschap die alleen mensen kennen, want met pijn heb je intrinsiek voorkeur en afkeur, dat hebben planten en bomen niet...

Zie Bruce Lipton op youtube... Dat is een bioloog die over dit soort zaken spreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles op deze planeet leeft, en heeft dus bewustzijn.
Ook planten en bomen hebben dit, inclusief deze planeet.
Daarom is het ook zo belangrijk om zorgvuldig met het leven om te gaan.
Leven moet gekoesterd worden, inplaats van afgebroken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Maar je volgende (totaal andere vraag) of ze ERVAREN (zoals 'wij'): nee.

Het bewustzijn leeft op aarde binnen de cyclus van leven en dood.

Elke creatie heeft bewustzijn (IS bewustzijn).

Echter wij (mensen) kunnen zelf ook creeren (aren't we all little gods!), wij creeren vorm (naar aanleiding van onze ervaringen) Dat doet een plant dus niet!

En plant heeft bewustzijn waardoor het groeit op die plek waar de zon is, waar vogls zijn et...(het weet waar!).