Hoeveel gewicht kan een aluminium plaat van 1,5m x 1m x 6mm dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
15.2K
Reddie
11 jaar geleden
Hangt er van af of je hem aan de twee korte of de lange kanten ondersteunt, af aan een lange en een korte kant (in een hoek), of aan alle kanten.
En of de belasting erg in het midden staat of over het hele oppervlak is verdeeld.
Er is dus meer informatie nodig.

Antwoorden (1)

Hoi,

Dat hangt ervan af hoe de plaat belast wordt. Dus kan best ingewikkeld worden.

Ik heb even een belastingsituatie voor je uitgewerkt.
In deze toestand is de plaat aan uiterste zijden ondersteund en vervolgens met 0.2 Kg (2 Newton) belasting. Hierbij heb je een doorbuiging van 5,66 mm in het midden. Op de bijgevoegde website kun je verschillende doorbuigingen berekenen, afhankelijk van de kracht. Vul alles in zoals ik gedaan heb, waarbij de 'P' de kracht is.