hoe kan het dat bij een botsing een auto snel vlam kan vatten c.q. kan uitbranden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Het beste antwoord

Om vuur te hebben heb je de vuurdriehoek nodig. Zuurstof, brandstof en warmte.
1Voor de brandstof in de auto heb je de Brandstof en al het brandbare materiaal
2 de zuurstof komt van uit de omringende lucht
3 De warmte kan van verschillende bronnen komen, Door wrijving kan iets gloeiend heet worden, door het ongeval kunnen er vonken ontstaan. De batterij blijft constant electriciteit leveren. Hierdoor kan er bij beschadiging van de draden kortsluiting ontstaan wat opgloeien van de draden en vonken kan teweeg brengen.
Als de lampen branden kunnen deze ook voor de nodige warmte zorgen via de spiraal, wanneer de lamp breekt.
Op het moment van het ongeval kan de persoon aan het roken zijn. Electronisch zaken kan beschadigd raken met kortsluiting tot gevolg. De alternator kan vonken geven. Zoals gekend kan een gsm de brandstof ontsteken. enz
Het snelste zal een auto vuur vatten wanneer er benzine in het spel is. Om explosies zoveel mogelijk tegen te houden of te verzwakken zijn de brandstoftanks van kunststof.
Maar de de films waar je ziet dat een auto explodeerd na een val in de ravijn, mag je bij de fabeltjes rekenen.
Steeds oppassen als je een ongeval benaderd. Het zou bv mogelijk kunnen zijn dat er een nagel in je schoen steekt en dat je daar een vonk mee maakt.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor zover ik dat weet heeft dit voor een groot gedeelte met pure pech te maken. Meestal vatten auto's geen vlam na een ongeluk, maar het hangt natuurlijk ook vaak af van de impact en of er brandstof vrijkomt. Daarnaast loopt een auto die op LPG rijdt meer kans om vlam te vatten omdat bij een ongeval de kans veel groter is dat er ergens gas vrij komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gebeurt in films en op tv voor het spannende effect. In werkelijkheid is die kans niet zo heel groot behalve als er een lekkende brandstoftank in het spel is. Die zijn echter goed beschermd. De Mythbusters hebben bewezen dat als er een auto in een ravijn stort die bijna nooit ontploft of in brand vliegt. Op youtube staan filmpjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een botsing is de motor van de auto meestal warm, de brandstof wordt nog naar de motor gepompt en ten gevolge van een botsing kunnen brandbare stoffen vrij komen en makkelijk met een ontstekingsbron in aanraking komen.

Bij een stilstaande auto is de motor niet warm en is wordt de brandstof niet rondgepompt.

De kans dat een auto in brand kan raken met rijden en een botsing is groter dan bij een stilstaande auto.

Verder bevat een auto veel brandbare stoffen naast de benzine, gas of diesel, zoals bv rubberen banden, kunststof en stoffen bekleding