Waarom blijft je tong aan ijzer plakken als het vriest?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Omdat je tong het ijzer niet kan opwarmen. Het speeksel blijft ijs. De brandweer heeft al heel wat jongetjes moet lossmelten van brugleuningen :)

omdat je tong warm is en de paal koud is en door die warmte blijft je tong aan het ijzer vast zitten

Het vocht van je tong bevriest door de kou meteen, waardoor de watermoleculen niet meer vrij door elkaar 'stromen'. Het gevolg is dat het water geen speling meer geeft, waardoor je tong niet meer weg kan. Soms komen mensen trouwens wel eens te laat door dat hun tong blijft plakken aan een metalen paal: http://jongin.heumen.nl/shownews.asp?xtitle=Tong+vastgevroren+aan+paal&cat_id=-1&web_id=99&nws_id=3255

Je tong is nat en warm en wanneer het warme vocht van je tong het 'bevroren' ijzer raakt dan vriest het vocht direct vast.

Ijzer is een relatief goede warmtegeleider. Daardoor verliest ijzer ook snel aan warmte als het koud is. Ga maar na: kunststof voelt in de winter warmer aan dan ijzer. Het gevolg is dat als je met je tong iets van ijzer aanraakt, je eerder zult vastvriezen aan ijzer dan aan kunststof.

Ik heb het deze(afgelopen?) winter geprobeerd,maar het lukte me van geen kant! Kan het feit,dat ik in de warme keuken stond daar iets mee te maken hebben?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100