Hoeveel dimensies zijn er eigenlijk?

Voor de mens enz. zijn er 3 dimensies. Tijd kan de 4e zijn. Maar zijn er nog meer dimensies die we niet kunnen waarnemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (3)

In de ruimte bevind zich nog de zesde en zevende maar die kunnen wij zeker niet waarnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Waar zijn de vierde en de vijfde gebleven? Hoe weet je dat er een zesde en een zevende zijn? Waarom bestaan die alleen in de ruimte? Als we die niet kunnen waarnemen, hoe weten we dan dat ze er zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vierde is zoals ik al hierboven gezegd heb tijd. Maar wel vraag ik me af waar de vijfde is. Wel zouden meerdere dimensies met apparaten ofzo waargenomen worden. Bij een bioscoop zijn er ook 4D, 5D, 6D en eventueel 7D films. Dan zijn geur, stoelbeweging, temperatuur enz. ook dimensies die WEL waargenomen kunnen worden.
Reddie
10 jaar geleden
@Cryofiel , de zevende hemel ?
Normaal kennen we lengte, breedte hoogte en tijd. Maar volgens de snaar theorie zouden het er 10 of 11 moeten zijn.

Een aspect van de snaartheorie is dat wiskundige consistentie een meerdimensionale ruimte vereist. In onze huidige wereld kennen we, zoals gezegd, drie tastbare ruimtedimensies, plus één tijdsdimensie. In het totaal zijn er dus vier ruimtetijdsdimensies.

De snaartheorie gaat er echter van uit dat op zeer kleine schaal de ruimte niet vier-, maar tien-, of zelfs elfdimensionaal is. De zes 'extra' dimensies zijn 'opgerold', en daardoor niet waarneembaar. Omdat met de huidige deeltjesversnellers geen extra dimensies gevonden zijn, moeten de extra dimensies kleiner zijn dan de lengteschaal die de deeltjesversnellers kunnen 'zien', ongeveer 10−15 meter. Een vergelijking die vaak gebruikt wordt om het begrip van 'opgerolde' (ook wel 'compacte') dimensies uit te leggen, is de volgende: een tuinslang is een object dat er voor 'grote' waarnemers uitziet als een eendimensionaal object. Een tuinslang heeft immers één richting: zijn lengterichting. Echter, voor een mier die op de tuinslang loopt ziet dit er anders uit. Voor haar is er (naast de lengterichting) ook nog de richting rondom de tuinslang. Een mier ziet dus één dimensie meer dan wat een waarnemer ziet die alleen grote lengteschalen kan waarnemen. Op dezelfde manier zouden wij (als macroscopische waarnemers) kleine dimensies in het dagelijkse leven 'over het hoofd' kunnen zien, terwijl deze kleine richtingen wel zichtbaar zouden kunnen zijn voor heel kleine deeltjes (of snaren), of bij heel hoge energieën (in bepaalde experimenten in toekomstige deeltjesversnellers).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik meen trouwens ooit gelezen te hebben dat om deze extra dimensies te kunnen aantonen een deeltjesversneller zou nodig zijn ter grootte van het zonnestelsel. We zullen daar dus nog wel een tijdje op mogen wachten.
De wiskunde kent gereedschap om met meerdere dimensies te kunnen rekenen. Computers rekenen moeiteloos met duizenden dimensies. Dit hoeven niet per se ruimtedimensies te zijn. Ook kleur, geluid, objecten, toestanden, etc. kunnen worden voorgesteld als dimensies.