Waarom moet er als er ergens een aardbeving is geweest altijd: op de schaal van Richter bij gezet worden ?

Bij elke aardbeving wordt er altijd op de schaal van Richter bij gezet, ik vraag mij dus af waarom moet dat er bij gezet worden.
Bestaat er dan ook nog andere schalen ?

IK hoop dat mij vraag in het goede rubriek staat, want ik weet niet precies waar deze vraag hoort.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Andere schalen voor aardbevingen zijn de momentmagnitudeschaal en de schaal van Mercalli.

In de loop van de jaren zijn er verschillende andere magnitudeschalen ontworpen die allemaal een aanpassing of uitbreiding zijn van de magnitudeschaal van Richter. Voor aardbevingen die zwaarder zijn dan 6,5 en aardbevingen die verder weg zijn dan 500 km blijkt de schaal van Richter niet erg betrouwbaar meer; boven magnitude 6,5 wordt de magnitude door de schaal van Richter namelijk vaak te laag berekend. Dit wordt verzadiging genoemd. Omdat de schaal van Richter als referentie een aardbeving op 100 km afstand gebruikt, wordt hij tevens onnauwkeurig als de beving veel verder weg is.

Proefondervindelijk heeft men berekend dat iedere toename met één magnitude-eenheid overeenkomt met een 30-voudige verhoging van de vrijgekomen energie in de vorm van seismische trillingen optreedt. De hoeveelheid energie die vrijkomt bij een beving van magnitude 7 is dus 900 maal (30 x 30) zo groot als die welke vrijkomt bij een beving van magnitude 5. De energie die bijvoorbeeld vrijkomt wanneer een massa van 1 ton vanaf 100 meter hoogte op de grond valt is te vergelijken met de sterkte van een beving met magnitude 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om de sterkte en de gevolgen van een aardbeving weer te geven zijn twee verschillende schalen in gebruik: de magnitudeschaal van Richter en de intensiteitsschaal van Mercalli. De schaal van Richter is een maat voor de kracht van de aardbeving zelf; de schaal van Mercalli richt zich op de gevolgen.