Is het gevaarlijk om onder een alu overkapping te zitten tijdens onweer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Indien de zitting deel uit maakt van het geheel zoals bij sommige bus / tram haltes ja extreem . Maar zit je op een Plastic of houten stoel liefst met voetjes van de vloer dan valt het wel mee. Dan werkt de overkapping mogelijk als de kooi van Faraday

Het beste antwoord

Als de overkapping geen contact maakt met de aarde is het een soort bescherming (maar niet absoluut natuurlijk).
Als de overkapping wel contact maakt met de aarde is het een soort bliksemafleider en trekt de bliksem (een beetje) aan, maar die vindt zijn weg dan weer door dat contact met de aarde.
Maar omdat de overkapping plat is, en laag, zal dat aantrekkend effect niet groot zijn.
Om de bliksem effectief aan te trekken en af te leiden moet het hoogste punt liefst hoog, en zo puntig mogelijk zijn. Vandaar dat bliksemafleiders vaar op een bestaande toren gemonteerd worden.
Reddie